Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Svoboda
Autor: Kateřina Farkasová (Občasný) - publikováno 3.9.2001 (21:05:05), v časopise 8.9.2001
Co znamená svoboda, co značí a pojmenovává? Nyní jsem dočetla Richarda Bacha a jeho Jonathana L. Racka, jsem tudíž pod silným dojmem jeho poselství svobody. Bach na nás vykřikuje nutnost být tím, kým jsme se narodili, dokázat využívat všechny své síly, a přitom mít rád, milovat ostatní s nutností pomoci jim v učení nepoznaného. V tom všem se poté náhle odkrývá samotná dokonalost svobody.
„Všechno, co nás omezuje, musíme odhodit stranou,“ řekl Richard Bach. Omezují nás předsudky, normy, strach ze svých vlastních sil. V překážce za osvobozením je také podle mého názoru pýcha a vidění sebe sama v neupřímném světle slávy své jedinečnosti. Domnívám se, že bychom ke svému vnitřnímu duchu měli být upřímní, skromní a poslušní, abychom s vyrovnaností pochopili celou podstatu svobodného žití a dosahování svých cílů.
Když někdo píše třeba básně a s pílí a otevřeným srdcem naslouchá radám starších, zkušenějších učitelů poezie, pokročí o kousek dál, popojde o metr, vyletí míle vysoko, to všechno podle svého nadání. Záleží na ochotě uchopit své nedostatky a hrát si s nimi jako s modelínou, aby po nějakém čase z hlíny vyšla věstonická Venuše, poklad a zázrak lidského individua. Až se žák naučí radám svého mistra, je tentokrát na něm, aby pochopil úlohu svobody a dokázal poselství poslat dál, s láskou a ochotou.
Kdo dovede podstatu života uzřít? Jistě člověk, jenž není s to se bezmyšlenkovitě, automaticky nadechovat a vydechovat, pozdvihovat a poklesávat svůj hrudník jen proto, že se tomu tak děje už od nepaměti. On dech zatají a vznese se k nebesům, kde pohlédne na zemi s dobrotou srdce, uvědoměním a svobodnou vůlí s možnostmi voleb.
Volíš-li si cestu životem, jsi svoboden, nauč to však i ty, jež sami nepochopí… Je to tvá svatá povinnost, člověče!



Poznámky k tomuto příspěvku
suva (Občasný) - 25.6.2002 > Je fakt, že lidé, které oslovuje R. Bach, jsou těmi jeho myšlenkami jakoby spřízněni i mezi sebou - i přes prvopočáteční mírná nedorozumění :c) Je to můj kůň s bílou hřívou mezi stádem splašených koní, ale to už jsem nějak moc vzletná :c)Hezká úvaha...
Body: 5
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 3.9.2001 > Bacha jsem četl a nejen racka a dal mi hodně...vím (no někdy spíše tuším) o čem tady píšeš. Pěkné zamyšlení, jen co je pravda.
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 3.9.2001 > V zivote jsem nepotkal cloveka, co byl zil svobodne. At uz podle Bachovy nebo moji interpretace svobody. Bach jiste take nezil svobodne. Nejsou ucitele, nemame koho ucit.
Skoro by se mi chtelo rict, ze Bach si to s tou svobodou predstavuje jako Hurvinek valku, i kdyz jeho knih mam pocit, ze spise apeluje na snahu nez na stav, to mu slouzi ke cti.
A jinak: nadechovat a vydechovat (jakkoli je to banalni) muze byt velmi prospesne svobode, pokud to clovek dela spravne a se spravou snahou.
<reagovat 
Martina (Občasný) - 4.9.2001 > Od R.Bacha jsem četla vše, co bylo přeloženo.
Pokud jde o tu svobodu - myslím, že jde o svobodu ducha, jenomže ta je pokud vím svázána tělem a nejenom jím. Neznám žádného smrteklníka, který by byl v tomto smyslu svobodný...:o)
Pokud jde o knihy Bacha je to můj oblíbený autor.
<reagovat 
westfood (Občasný) - 4.9.2001 > a neviděl někdo zfilmovanýho racka někdy ze 60.možná70.let, záběry racků, hejna racků, a celej film sledujete jen toho jednoho, jak se učí létat, radu starších, exodus, nalezení, pokračovaní, - k tomu srdce ryvnej zpěv zpěváka, velice kvalitně natočeno, přec trochu banální, ale vzhledem k originalitě snímku, pochopitelné, skutečně poutavá podívaná.
<reagovat 
Kateřina Farkasová (Občasný) - 5.9.2001 > Děkuji Vám všem za Vaše názory!!!
<reagovat 
centaur (Občasný) - 6.9.2001 > Ve svém komentáři máš dvě různé otázky (zdánlivě podobné): Je vůbec možné, abys v životě nepotkal člověka, který by byl svobodný? Ne, nikoho takového jsem nepotkal. Nejblíže svobodě, byl (z lidí, co jsem osobně potkal) asi Erazim Kohák.

Což neznáš nikoho, kdo by se cítil svobodný, když dělá tu věc, pro kterou je předurčen?
Ano, takové lidi znám, ale to už je jiná formulace - kdo se cítí svobodný nemusí být ještě svobodný. V tom je obrovský rozdíl a hodně se na to, myslím, zapomíná.
Myslím, že nezáleží tolik na tom, kam pro svobodu přijdeš (přiznám se, že mi to spojení není úplně jasné), jako spíše, co máš na mysli pod pojmem svoboda. Pokud je pro někoho svoboda čistě jen možnost výběru, pak se snaží mít co největší výběr a žít jakoby kvantitativně. Pro mě svoboda spočívá v možnosti uvědomění si správného a žít v pravdě, což samo o sobě dost souvisí s přemýšlením a neustálým tázáním se. Tedy spíše kvalitativní náhled na svobodu. Ale nikdy se nezbavím dojmu, že dělám některé věci nesvobodně. A že sloužím, ne-li otročím vlastnímu štěstí, či neštěstí.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 7.9.2001 > Měl bych se stydět, jsem ignorant! Od Bacha jsem nečetl lautr nic (musím to rychle napravit!), ale dumáš, Kateřino, moc pěkně! Trošinku bych ale souhlasil se skeptičtějším názorem Centaura, že s tou svobodou to není až tak slavné, ač bych rád věřil něčemu jinému! A budeme-li puntičkářští, doslova svobodný opravdu není prakticky žádná lidská bytost... Ale dál šiř svou víru, je to moc, moc třeba!
Body: 5
<reagovat 
Majka (Občasný) - 8.9.2001 > Za úvahu dávam smajlíka - ikdyž asi budu muset také nad tím zapřemýšlet, ale od toho úvahy jsou :).
Nerozumím tomu, že se tu spojuje svoboda a někajé dosažené věci...
Já si myslím , že každý člověk je svobodný. Ale také se každý člověk musí rozhodovat.
Takže - já se musím rozhodnout, zda půjdu do práce nebo nepůjdu (ale následky asi tuším:).
Pak je pro me důležité, že se mohu také rozhodnout, že i v těžkých chvílích budu trochu z něčeho šťastná (to jde těžce,ale jde)...
Prostě i v "nesvobodě" máme svobodu...ale to už bych filosofovala:))) - tak to je vše.
Martina: nevím, jakou svobodu máš zrovna na mysli - že je svázaná tělem. Myslím si,že někdy i vítězí duch nad tělem:)))))
Body: 5
<reagovat 
Majka (Občasný) - 8.9.2001 > :) Aha,Kateřino, díky za vysvětlení.
Možná ještě přidám můj názor - tradice jsou někdy třeba, něco si z nich vzít, ale rozhodovat se vždy sám :). Co bylo dobré pro otce, nemusí být pro syny....:)
<reagovat 
Martina (Občasný) - 9.9.2001 > Majka - jo to máš pravdu:))), ale myslela jsem to vrámci toho, co tu bylo napsáno - i v rámci příběhu té knihy: tedy v rámci Jonathana Livingstona Racka - měl dost problémy, než zvítězil nad tělem, pokud vím...:O)))
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 11.9.2001 > Racka mi nedávno elektronicky poslal Hackman, už se těším na počtení, o té knížce slyším ze všech stran...
Body: 5
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 11.9.2001 > *
Body: 5
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 5.9.2001 > centaur> Když jsem si přečetla tvůj komentář, malinko mne zamrazilo. Je vůbec možné, abys v životě nepotkal člověka, který by byl svobodný? Což neznáš nikoho, kdo by se cítil svobodný, když dělá tu věc, pro kterou je předurčen? Mohu jen říci, že ne každý je svobodný, s tím mohu souhlasit, ale někteří z nás skutečně ano. Záleží na tom, kam pro svobodu přijdeš a zda-li si trpělivě počkáš, budeš za ní chtít jít i přes všechny nesnáze, co s sebou přináší.
Onu pasáž s psaním poezie jsem uvedla proto, abych příklad s učiteli ukázala na svém vlastním soukromém příkladu.Mám mistra, je to dáma, básnířka, již několikrát jsem řekla, že je poselkyní pravdy a naděje. Nesmírně si jí vážím, je ztělesněním skutečné svobody člověčenství. Učím se od ní, abych ve chvíli, kdy dospěji k místu, že mohu sama použít křídla a řítit se oblohou nesmírnou rychlostí, byla schopna své znalosti předat těm, kteří by chtěli, kteří jsou předurčeni pro to, co ovládám já.
Tvé přirovnání k Bachově svobodě mne zamrzelo. Musím oponovat i tvým posledním řádkům: A co když lze udělat něco víc, než jen nadechovat a vydechovat s vytrvalostí a automatičností věků?!? Co když lze uniknout světelnému paprsku? V jakém případě k tomu dospěješ? Jen když…
A svoboda naplní člověka…


<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 8.9.2001 > centaur> "Pro mě svoboda spočívá v možnosti uvědomění si správného a žít v pravdě, což samo o sobě dost souvisí s přemýšlením a neustálým tázáním se. Tedy spíše kvalitativní náhled na svobodu. Ale nikdy se nezbavím dojmu, že dělám některé věci nesvobodně. A že sloužím, ne-li otročím vlastnímu štěstí, či neštěstí."
Souhlasím s Tebou a jsem ráda, že jsem díky Tobě směla více uvažovat o svých myšlenkách a popojít. Vážím si toho.
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 8.9.2001 > Kajman> Díky Ti za hodnocení, napíšu Ti email.Ahoj.
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 8.9.2001 > Majka> Svoboda je tu myšlena v tom, aby člověk nebyl vázán na dlouholetou tradici v konání různých úkonů, ale aby se dovedl svobodně rozhodnout,"pravidla věků" porušit. V "Rackovi" jde o to, že jako jeden z tisíce ptáků se pokusil létat výš a rychleji a vytvářet nové akrobatické kousky, zatímco společenstvo, ve kterém žil, jej tímto vydědilo. Oni sami uměli totiž létat jen při zemi, při hladině moří, aby ulovili něco k snědku. Tak létali jejich předci, a proto je ani nenapadlo, že by mohli jinak. V hlavě Jonathana Racka se však svobodná myšlenka zrodila... Díky za smajlíka:-)
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 9.9.2001 > Majka> Báječný...
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 9.9.2001 > Martina> To máš pravdu, že musel nejprve začít ovládat své tělo. Naučil se zacházet se svou vůlí a věděl, čeho chce dokázat, cítil se svobodný. Souhlasím:-)
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 12.9.2001 > HACKMAN> Přijměte můj upřímný dík!
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 12.9.2001 > Martin> Jen čti, a pak mi pověz svůj názor, už se těším.Zdravím!

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter