Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Želary
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 3.11.2003 (18:24:39), v časopise 30.11.2003

ŽELARY

 

Producent Ondřej Trojan se válečným příběhem Želary, natočeným podle povídek Květy Legátové, vrátil po více než deseti letech k režisérské profesi. Téma je klasické: sledujeme příběh nedostudované lékařky Elišky, která se zapojí do odborového hnutí, a po prozrazení je nucena odejít pod novým jménem do horské vesnice, kde se naoko provdá. Pozorujeme hrdinčino postupné zvykání na realitu venkova, znovu se připomínající válečné ohrožení, a postupný růst lásky mezi Eliškou a jejím na první pohled neotesaným, ale laskavým mužem Jozou.

Právě ona proměna vztahu mezi oběma protagonisty od nedůvěry a nevraživosti k vzájemné ústě a lásce ale není ve snímku dostatečně propracována. Nejdříve odmítavá hrdinka padne svému manželovi do náruče dosti náhle, bez toho, abychom mohli vysledovat, co ji ke změně pohledu na něj přivedlo. Zrovna tak není scenáristicky příliš zvládnuté, že děsivá zkušenost znásilnění místním křupanem se na hlavní postavě nijak nepodepíše.

Drsné vtrhnutí války do vesnice, přestože je do značné míry předpověditelné, působí přesvědčivě. Samotný závěr příběhu s oblíbeným dovětkem “po letech” je však značně bezradný a těžko odhadnout, co jím vlastně tvůrci sledovali.

Úloha Anny Geislerové je tentokrát opravdu “dospělou rolí”; ostatně vrásky na tváři někdejší teenagerské hvězdičky dnes nelze přehlédnout. Přesto není její Eliška příliš přesvědčivá ve svém vývoji, působí i z hereckého hlediska bohužel dosti monotónně. Daleko zajímavější je maďarský herec Gyorgy Cserhalmi jako trochu jednoduchý, ale vlídný a rozhodný Joza. Neokázale podmanivá je také osudem pronásledovaná vdova Ivy Bittové; rámec běžně pojaté dětské úlohy pak překračuje Anna Věrtelářová jako samorostlá vesnická dívka.

Vůbec však do příběhu nezapadají Miroslav Donutil v roli faráře a Jaroslav Duše jako místní učitel. Oba modelují své hrdiny s nadsázkou a jsou mnohem více Donutilem a Duškem, tak jak je lidé znají z jiných, zejména zábavných pořadů, než svými postavami. Platí to zejména o Duškovi, u Donutila aspoň místy postřehneme náznak snahy o hlubší pochopení postavy.

Celkové vyznění snímku pak dobře dotváří kamera Asena Šopova, vykreslující půvabná zákoutí horské vesnice i kruté okamžiky zabíjení.

Od Želar nemůžeme očekávat originalitu v příběhu, ani ve formě. Jde o poctivě, klasicky realisticky natočený příběh o lásce, vzniklé za války. Pokud toto omezení přijmeme, pak můžeme říci, že Ondřej Trojan natočil zdařilý film.

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Petr Vaněk (Občasný) - 3.11.2003 > čte se to trochu fragmentárně... jinak víš, co si o tom myslím. myslím, že to není dobrý film:o) tvé postřehy o herectví dětstké úlohy a nepropracovanosti citové přeměny jsou totožné s mými, Donutil a Dušek tam nezapadli proto, že automaticky konotují zábavné role, neřekl bych, že to je až tak v hraní... i když snad ano:o)
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 3.11.2003 > Řekla bych, že je to v hraní, člověče.Takovej Polívka mi taky konotuje zábavné role (a nemám ho jinak ráda!), ale když jsem viděla Sedím na konári nebo Musíme si pomáhat, vůbec jsem tu postavu nevnímala jako Polívku, a líbil se mi moc.Chce to najít si jinej způsob hereckého vyjadřování,než je pro toho herce běžnej.Myslím, že podobných případů by se dalo najít víc.
<reagovat 
Lucie (Občasný,Redaktor) - 3.11.2003 >

"k vzájemné ústě " ......

 

tuhle recenzi si pěkně odflákla..... samý klišé, nejdeš so hloubky....

 

co se filmu týče - vzhledem k tomu, jakej měli materiál v rukou, to trojan a spol. fakt posrali...... jenže kdybych nikdy hoffmanovou nečetla, byla bych patrně jako každý druhý uspokojena...

 

 


Body: 2
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 3.11.2003 > Já se, na Želary ještě nedostal (a ani nedostanu, bych odhadoval) a tak mohu hodnotit jen hodně z povzdálí. Většina mých známých, co film viděla, byla spokojena, tož tak. K diskusi Petra a Oplatky bych se rád přidal, ale za prvé, jak jsem řekl, neviděl jsem a za druhé - nevím, co je "konotovat" .
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 4.11.2003 > MOhu Tě, Lucie, ujistit, že jsem to opravdu neodflákla, ale dala jsem si na tom dost záležet, protože ji posílám na "objednávku" k posouzení Baldýnskému. Prosím, nevynášej takové kategorické soudy, mýlíš se a člověka to trochu bolí. Mohu Tě ujistit, že jsem na tom pracovala déle, než je u mne obvyklé. Připouštím ovšem, že jsem tentokrát byla omezena rozsahem - bylo mi výslovně řečeno, že to nemá být delší než 2 400 znaků. Ovšem myslím, že se mi tam podařilo dostat všechno podstatné.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 4.11.2003 > Kajmane, Kajmane...Koukej si honem pořídit Slovník cizích slov, nebo se tu neobejdeš!
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 5.11.2003 > s tímhle bych zhruba tak souhlasil, jako největší "krpu" beru ten konec filmu, celý mi to zkazil... Duškem a Donutilem jsem už taky hodně unavený, pokud se nepletu - to znásilnění hlavní hrdinky nebylo dokonáno...
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 5.11.2003 > Rawen- Mně tedy jasně vyplývalo, že "dokonáno" bylo, ani mě nenapadlo o tom pochybovat...A nejde ani o to, že bych byla zmíněnými herci unavená, ale že hráli totéž, na co je u nich člověk zvyklý odjinud.
<reagovat 
čtenář Richard - 8.11.2003 > No to jste mě pobavili, filmů jsem viděl tisíce a besedovat o "dokonání" znásilnění ve filmu, to tu ještě nebylo. Dík moc.(Ale souhlasím s Rawenem...).
Kritika na "objednávku" je akurát, jen oprav odborový hnutí za odbojový. Baldýnský by si, tak jako já, mohl pamatovat o tom jak to tenkrát bylo víc.
<reagovat 
Čtenář - 28.11.2003 > Přijde mi žes to opravdu odflákla - Odborový - Odbojový; Duše - Dušek; ústě - úctě.
Závěr "po letech" respektive po roce (jak napoví titulek ve filmu) je sice okoukané filmové gesto, které je však završeno výsměchem stařeny - že je to bezradné to je tvá interpretace? Takových (tvých) nedostatků je víc... Taky mě nepřijde, že by tam bylo vše podstatné, ale chi hodnotit spíš recnzi jako takovou hotovou.
Myslím, že znásilnění se na postavě nepodepíše přinejmenším proto, že: 1/ "se zapojí do odbojového hnutí, a po prozrazení je nucena odejít pod novým jménem do horské vesnice" a 2/ také "Pozorujeme hrdinčino postupné zvykání na realitu venkova" a také "kruté okamžiky zabíjení" nezapomínejme, že je to "nedostudovaná lékařka" a s chladnou hlavou řešené úmrtí budoucí matky, kterou Eliška s bábou a Jozou přez všechny snahy nezachrání. atd. atd. atd. - Nevím, ale recenze mě přijde podivná; film i přes Duška a Donutila skvělý.
Co na to Baldýnský ???
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 29.11.2003 > Promiň, čtenáři, ale "odfláknout" něco znamená nevěnovat tomu práci, snahu, napsat to z jedné vody načisto. Nikoli věnovat tomu hodně dlouhou pečlivou práci, několikrát to přepisovat. Jestli se ti to nelíbí, je to samozřejmě tvé právo, ale proti zmiňovanému výrazu se musím ostře ohradit, není to pravda.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 29.11.2003 > Jo, a docela ráda bych se dozvěděla, co podstatného tam podle tebe není, a v čem ti recenze připadá podivná. Takhle pro mne to, co jsi mi napsal, nemá žádný význam.
<reagovat 
čtenář T.B.Š. - 31.12.2003 > Ještě jsem tento film neviděla , tak jsem si ráda přečetla recenzi.
<reagovat 
čtenář T.B.Š. - 31.12.2003 > Ještě jsem tento film neviděla , tak jsem si ráda přečetla recenzi.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.2.2004 > tohle není recenze ale vyprávění o filmu
Body: 2
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 19.2.2004 > Nevím nevím, ale o filmu vyprávím jen v prvním odstavci, zbytek už je hodnocení. Jinak je pravda, že to není moc podrobné, protože jsem to psala na zakázku s omezeným počtem znaků.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 7.6.2004 > Ta pasáž o postupném zvykání mne ( ty asi víš proč, ho ho) zaujala. Přes filmová zpracování nejsem v žádném případě odborník, ale myslím si, že to v rámci ( časových) možností bylo zvládnuto dobře a víc to rozmazávat by asi bylo příběhu spíše na škodu. Jinak souhlasím, že v případě Donutila a Duška osobnost herce zastínila osobnost postavy ve scénáři:o) Osobn+ě můžu říct, že se mi film líbíl velmi.
Body: 4
<reagovat 
čtenář wikka - 1.8.2004 > Když jsem narazila na tuhle recenzi, těšila jsem se, že se konečně dozvím, co je na tom filmu tak báječného, ž byl nominován na Oscara. Zatím jsem neměla příležitost shlédnout film a celkem jsem se styděla, přišlo mi to jako hřích:)
Ale už ten začátek mě trochu zarazil- klasický příběh...Se zaujetím jsem četla dál a zjistila, že jde o jednoduchý příběh. Abych pravdu řekla, čekala jsem mnohem víc. Chci tím říct, že tato recenze mi bohatě stačila k popisu a hodnocení filmu, že už si jako český občan nepřipadám zaostalá :)
Tedy tím vším, v žádném případě to není odfláknuté, naopak. Recenze přeci nemusí být obsáhlá na několik stránek, či odstavců, stačí důežité informace a v tomto případě to bylo z mého pohledu naprosto čisté.

Klobouk dolů :))
<reagovat 
čtenář :-) - 3.1.2006 > znam anicku vertelarovou chodila se smnou do tridy je hrozjne fajn...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter