Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Cuius regio, eius religio z kolekce Náboženství ve starověku
Autor: Mišpule (Občasný) - publikováno 10.12.2000 (02:09:41), v časopise 12.12.2000
další>
Cuius regio, eius religio (Čí vláda, toho náboženství)

Skoro se zdá nepravděpodobné, že písemně nabylo toto rčení platnosti až teprve uzavřením tzv. Augšpurského míru v roce 1555. Lze totiž s jistotou tvrdit, že tohoto principu využívali panovníci ve všech předcházejících etapách. Vždy lidé něčemu věřili, něčeho se báli. I ve starověkých dějinách tvořilo náboženství nedílnou součást v každodenním životě lidí, a že platilo plně v souladu s panovníkem, je logické.

Někde existovalo jako samostatná složka vedle panovníka, jindy byl úřad nejvyššího kněze spojován s královskou mocí.

Typickým příladem, který ilustruje naprostou závislost náboženství na postavě vládce, je uspořádání v Egyptě. I zde zaujímalo chrámové kněžstvo významnou roli ve státě. Ale za vlády Amenhotepa IV. (1364-1347) vypukl mocenský konflikt mezi ústřední vládou a chrámovým kněžstvem. O typu víry rozhodlo silnější postavení jedné ze stran. Panovník zakázal kult Amóna i jiných egyptských bohů a zavedl kult Slunce. Bůh Slunce Ré byl uctíván v podobě jako sluneční kotouč zvaný Aton. Změnil si své jméno Amenhotep (Amón je spokojen) na Achnaton (prospěšný Atonovi). Založil nové sídelní místo, místo Vésetu do nového města Achetaton (Obzor Atonův). Jeho nástupce Tutanchaton změnil své jméno na Tutanchamón, opět přenesl sídelní město do Vésetu a upevnil tak opět mocenské pozice kněžích vésetského chrámu i kult boha Amóna .

Starověká epocha má pro studium různých náboženství velký význam. Právě zde vedle polyteismu mají své kořeny i počátky ostatních typů monoteistických vír, které se právě zde nejvíce mezi sebou ovlivňovaly a průběhem dějin byly usměrňovány do své dnešní podoby. Ani jedno z nich nepřinášelo svým vyznavačům cestu sypanou růžemi. Něco zcela nového, které navíc nebylo v souladu se zájmem panovníka nevznikalo ani lehce ani bez obětí. Proč bylo vlastně nutné, aby vedle starých existujících a plně využívaných náboženství vznikala zcela nová ?

Na počátku jejich vzniku vždy stála touha po něčem mravně lepším a vyšším, tehdejší náboženství sloužila především k podpoře panovníka, případně bohatší části populace. Zcela logicky tedy průkopníci nových typů prosazují protipól existujících náboženství, která by byla pro jejich životní styl bližší a přinášela jim východisko z jejich často neutěšených životních podmínek.
Víra a náboženství neznamená totéž. Pokud je náboženství propagováno nějakým sdružením, organizací, jedná se téměř vždy spíše o ideologii části populace, jejímž hlavním posláním je rozšiřovat svou členskou základnu.

Příště: Etruské náboženství



Poznámky k tomuto příspěvku
tragos (Občasný) - 12.12.2000 > Mišpule,
moc dobře napsaná - jasné, přehledné věty.
Těším na příspěvek o etruském náboženství...
Tragos
Body: 5
<reagovat 
Cid (Občasný) - 13.12.2000 > Souhlas s Tragosem, ovšem nevím, proč jsi tak nápadně vypíchla tu část egyptských dějin spojenou s faraónem Achnatonem, která je velmi zajímává svou revolučností, ale na dějiny staroegyptského náboženství měla minimální vliv. Toto období se myslím dostalo do podvědomí lidí i historiků díky jednomu z nejlepších románů dvacátého století Egypťanu Sinuhetovi. Je tedy možná nejpopulárnějším místem staroegyptských dějin, ale určitě ne nejdůležitější. Ale to je pouze kosmetická oprava k jinak výbornému příspěvku.
Body: 5
<reagovat 
romann (Občasný) - 14.12.2000 > nač církevní organizace? vztah k Bohu by měl být osobním prožitkem každého
Body: 1
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 15.12.2000 > Totéž vyplynulo i z mého příspěvku, stačí jen číst, Romanne. ...................................................................... Cid: Tento příklad byl uveden právě jako příklad - třeba také proto, že ilustruje možné vztahy mezi panovníkem a kněžstvem (tolik typické pro pozdější vývoj). A jen malá poznámka. Zcela jistě se tato doba nedostala do podvědomí HISTORIKŮ díky beletrii (byť dobře zpracovaná). :-)
<reagovat 
KSTK (Občasný) - 5.2.2001 > Velmi pěkné. Mám velice rád historii, Egypt především. I když je pravda, že o náboženství se zajímám spíše okrajově, ale v nejstarších dobách byla víra v bohy a běžný život člověka naprosto neoddělitelně spojeny, takže to asi ani nějak odlišovat nelze. Příklad s Achnatonem byl dobrý, jelikož (a teď nevím, zda se nepletu) vlastně na nějaký čas zavedl v Egyptě víru pouze v jediného boha (?), což bylo na egyptské poměry neobvyklé. Rozhodně je to dobrá ukázka toho, jak panovník dokázal ovlivnit "výběr vhodných božstev". Teď mne napadlo, ani nevím proč, zmínit se také o "skělém" prezidentovi Lukašenkovi, ten nedělá vlastně nic jiného. Je to stále stejné... ať si tisíciletí letí sem, tam...
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 (2) 3 4 5 6
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter