Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí v kolekci Život je krásný z kolekce Filmové recenze
Autor: Godard (Občasný) - publikováno 27.7.2001 (00:29:02), v časopise 6.8.2001
další v kolekci>
ŽIVOT JE KRÁSNÝ
VITA E BELLA, LA

Itálie, 1997
režie: Roberto Benigni
94%

Zábavná situační komedie i dojemná tragédie o hrůzách koncentračního tábora.

  Námět
  Životní optimista a šprýmař Guido (Roberto Benigni) se seznámí s krásnou učitelkou Dorou (Nicoletta Braschi). Ani fakt, že je zasnoubená s místním fašistickým politikem, jej od svádění neodradí, a tak se s ní zakrátko může oženit sám. O pět let později naruší jejich rodinnou idylu válečné běsnění a Guido je se synem Giosué (Giorgio Cantarini) odvlečen do koncentračního tábora. Jedinou cestou, jak syna ochránit od válečné hrůzy, je předstírat, že se jedná jen o hru, v níž je první cenou opravdový tank.


  Hodnocení
  Film Život je krásný se vymyká obvyklým představám o protiválečném filmu s humanistickým poselstvím. Dá se stěží zařadit do nějaké jednoduché škatulky, neboť obsahuje prvky situační komedie, grotesky, dojemné tragédie i válečného dramatu. Stěžejním tématem je osud Guida, o němž vypráví syn Giosué, jehož klukovský pohled na koncentrační tábor má nádech prazvláštní pohádky.
  Na první pohled zaujme skvělá kamera Tonina Delli Colliho. Barvy jsou fantazijně syté a jejich barevná pestrost dává od počátku divákovi jasný signál, že nebude drásán syrovostí války, ale nabídne se mu jedinečná kombinace válečné satiry a dojemného příběhu o hrdinství a obětování.
  Snímek je rozdělen do dvou přibližně stejně dlouhých částí. První vypráví o namlouvání Guida a Dory, druhá se odehrává o pět let později, kdy na rodinu doléhá tragédie koncentračního tábora. První polovina působí více komicky a nechává nás příjemně se bavit, druhá nabírá vážnější polohu a působí o to silnějším dojmem. Ani v druhé polovině však neubírá skvělý Roberto Benigni nic ze svého komického herectví a servíruje několik situačních gagů; výborná je scéna, ve které Guido bez jakékoli znalosti němčiny překládá rozkazy německého pohlavára do italštiny tak, aby jeho syn nabyl dojmu, že v táboře jde opravdu jen o jakousi hru. Ve skutečné válce by byl Guido jistě při prvním takovém přečinu nemilosrdně potrestán, Život je krásný je však vším jiným, jen ne syrovým zpravodajstvím o děsu koncentračních táborů, a tak podobné faktické nepřesnosti můžeme s klidem pominout a nechat bavit i dojímat. Benigniho film je totiž v prvé řadě hravý, zábavný a mile dojemný a až dlouho poté tragicky vážný.
  Výborný je především scénář Roberta Benigniho a Vincenza Ceramiho. Benigni si napsal roli Guida na tělo a kromě několika závěrečných minut doslova nesleze z plátna. Uzurpuje si sice většinu hereckého prostoru, ale při sledování jeho komického umění to rozhodně není na škodu. Originalitou se může pochlubit výstavba příběhu, který vyznívá jako pohádka, ovšem poslední minuty vracejí diváka zpět do reality a následuje neobvykle silná katarze.
  Dalším kladem Benigniho snímku je výrazné hudební téma Nicoly Piovaniho, i když se v určitých momentech může zdát až příliš sladké a oscarově patetické. To samé lze říci o celém filmu; některé scény trochu zavánějí oscarovou účelovostí a průhledností, naštěstí je ale rázně přebíjí Benigniho komická nadsázka, nevšední herecký šarm a pohádková poloha vážného příběhu. Benigni natočil originální, divácky přístupný a zároveň významný protiválečný film, který si jistě zaslouží četná mezinárodní ocenění včetně několika Oscarů i ceny za nejlepší evropský film roku. Na další Benigniho projekt se proto můžeme jen těšit.


Poznámky k tomuto příspěvku
Buick (Občasný) - 6.8.2001 > fantazijně syté barvy, dává jasný signál, oscarově patetické, oscarově účelové - ještě mi chybí, že film nastavuje zrcadlo...Divácky přístupný je taky dost dobrá hláška...KLIŠÉ taková milá malá stokrát omletá klišé z plyšeeee
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 6.8.2001 >
Body: 5
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 6.8.2001 > Film jsem viděl ve Filmovém klubu ČVUT a jednoduše mě dostal. například ten závěr, kdy se snaží do poslední chvíle tomu malému zachránit život, spiklenecky na něj mrká a pochoduje si přitom pro jistou smrt.
<reagovat 
čtenář Kacka - 7.8.2001 > Brilantně napsané, s využitím běžných klišé z plyše, abych použila pojmosloví Buicka a vytvořila tak klišé. Ten film je krásný a lidský, a nezaslouží si takovouhle anotaci jako k filmům na Nově. Navíc už je nějaký pátek k vidění, takže obraty typu "...jistě si zaslouží četná mezinárodní ocenění..." jsou poněkud mimo mísu. Když už umíš psát formálně dokonale, zkus do vzletných vět propašovat i kus srdce a vlastních pocitů. Tento výjimečný film jich přece vzbuzuje dost?
Body: 1
<reagovat 
čtenář Kacka - 7.8.2001 > Zvrzla jsem mailovou adresu... b) je správně: dzejsa@centrum.cz
<reagovat 
Godard (Občasný) - 7.8.2001 > Ty ocenění si film zaslouží podle mě pořád, takže to tvrzení mimo mísu není. Nevím, jestli by v anotaci k filmu na Nově psali něco o "oscarovém patosu a účelovosti", taky se mi to nezdá jako klišé, to je prostě věc názoru. Svoje pocity z filmu jsem tam dal. Jinak díky za reakce, moc lidí tady filmový recenze nehodnotí, přestože je jich tu tak málo :-((((
<reagovat 
Étienne (Občasný) - 12.8.2001 > S kritikou recenze jsem nucen nesouhlasit, film jsem zatím neviděl, ovšem po jejím přečtení, na něj v brzké době zavítám, poté uvidím, zda byla klišé na místě.:)

PS: Děkuji za recenzi
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 11.9.2001 > film je super !!!!!!! to je jiny koka-kolja
recenzi jsem necetl,ale verim buickovi
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 (6) 7
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter