Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
nekonečné řešení existenciální otázky z kolekce Čína za sklem
Autor: noa (Občasný) - publikováno 23.2.2004 (07:06:43), v časopise 29.2.2004
Pokračování>
 

 

Nekonečné řešení existenciální otázky

(Čína za sklem)

 

Žil kdysi jeden člověk, kterého posedli zlí duchové, všelijak ho trápili a činili mu život nesnesitelným. Jednoho dne se tedy vydal na cestu a hledal mudrce, který by mu poradil. Když jej konečně našel v chudé chatrči kdesi v horách, vyložil mu své útrapy a požádal ho o pomoc. Starý muž se na něj podíval, položil mu dlaň na ztrápené čelo a vlídně řekl: „Vrať se domů. Zárodek léku máš v sobě.“ A ten člověk se obrátil na zpáteční cestu, a když se přiblížil k domovu, hořce zaplakal, protože ucítil hluboko v sobě zárodek léku a pochopil, že získat jej bude mnohem obtížnější a bolestnější nežli dlouhá pouť, kterou právě podnikl.

 

xxx

 

Možná to byla deprese nebo nihilismus nebo lenost nebo lhostejnost. Co já vím. Prostě ochromující pocit, že je stejně všechno jedno. Pak se přidaly sny, ve kterých mi nestvůry v esesáckých uniformách vydloubávaly oči a já zase lidem, které mám rád, podřezával krky. Tak jsem si řek, že je čas s tím něco dělat.

 

Poradili mi čínského mudrce. Prý po hlavní na jih, u zoo na západ, až k tý a tý křižovatce, tam se zeptat na obytnej blok ten a ten a pak v desátym vchodu v šestym patře zazvonit a všechno mu to vysypat. Ztratil jsem se hned u zoo a pak znova asi desetkrát, vlastně vůbec nechápu, jak jsem to nakonec našel.

 

Otevřel potměšilej stařík v prošívanym kabátě a řek, ať jdu dál. Vypadalo to, že za ním podobný vágusové chodí denně. Usadil mě v ušmudlanym obýváku na pohovku, která už byla celá prosezená, ale přesto byla zabalená v igelitu, jako by ji zrovna přivezli z obchodu. Sám si sed do křesla a spokojeně zaostřil na televizi. Asi měl něco rozkoukaný. Celkem jsem nevěděl, jak začít, a když se neptal, tak jsem prostě seděl a koukal jsem taky. V bedně skákali o tyčce. Hopla, a laťka se prohnula, ale nespadla. Stařík si odfrknul a zajásal:

„Aj-jaaaaa, svěťák! Rusové prostě uměj!“

„Taky Rusko je velká země...,“ řek jsem, aby řeč nestála.

„To je pravda,“ řek on a zase jsme seděli a koukali.

Pak závody skončily, ale on ještě přecvakal snad patnáct programů, aby se ujistil, že mu nikde neutíká nic zásadního. Teprv pak se na mě otočil a posunul ke mně talíř slunečnicových semínek:

„A ty jsi odkud?“

„Z Česka.“ Podle všeho mu to slovo nic neříkalo.

„Co vyrábíte?“

„Auta Škodovky... taky sklo je celkem slavný... nebo Dvořák...“

„Neznám. A sport?“

„Hokej, fotbal...“

To zabralo: „Aj-jaaaa, Poborský!!! Ten je moc dobrej.“ Zved palec na znamení obdivu.

Vzal jsem to jako pobídku a vyložil jsem mu svůj problém. Že je prý mudrc a umí s takovýma temnýma stránkama lidský duše zatočit. Třeba bylinkama nebo něčím. Koukal na mě, jako by nechápal, proč mu to všechno říkám. Pak mi změřil tep. Pak řek něco ve smyslu, že nemám tolik pít, tolik kouřit, tak pozdě vstávat a tolik se flákat. Že mám začít dělat něco pořádnýho a co nejvíc vydělat, abych se za sebe nemusel stydět a moh uživit rodinu. Tak jsem poděkoval a zved jsem se, že půjdu.

 

U dveří jsem se srazil s mudrcovou manželkou. Měla spoustu tašek a obrovskou ufonskou trvalou. Zasmála se, vychrlila pár uvítacích frází a zinkasovala ode mě krvavých sto padesát jüanů. Obul jsem se a z chodby jsem ještě zaslech staříkovo radostný:

„A hodně pij zelený čaj! Čínský čaj je nejlepší na světě!“

Uměl jsem si představit, že má zas palec nahoře.

 

Venku se zatím smrklo. Kolem domu bylo staveniště – bláto, louže a jedna lampa na dvě stě metrů. Vzal jsem to vyšlapanou zkratkou ve směru, kterým jsem tušil osvětlenou hlavní. Kolo jsem tlačil. To vím taky, že se musím sebrat... ale jak? jak? Nechlastat, nekouřit... Cítil jsem se spolehlivě ještě mnohem hůř než před tím. Cigareta by možná bodla. Škrt jsem sirkou a uviděl jsem dva kroky před sebou kanál bez víka. Když jsem do něj rozsvícenou sirku hodil, ukázalo se, že má ke dvěma metrům do hloubky. Na dně byly nějaký trubky a chcíplá krysa... nebo možná kočka... nebo možná jenom stín, ale byl jsem náchylnej vidět ve všem mrtvoly a rozklad. Kdybych si nezapaloval, mohl jsem tam dole ležet já. Jasná lekce. Nevíme dne ani hodiny. Nejvyšší čas našlápnout správným směrem.

 

Na hlavní jsem nased na kolo a zařadil jsem se do štrůdlu domorodců, co se s utahanýma obličejema vraceli z práce. Některý vezli na nosičích děti – nožičky v bílých punčocháčích a školních teplácích jim plandaly podél drátů. Na rozích voněly nad dřevěnym uhlí špízy a chlapi v ujgurských fezech vyřvávali to svoje: skopový-hovězí-kuřecí-pět-mao-jeden-skopový-hovězí-kuřecí-pět-mao-jeden-skopový... a co chvíli plivali na zem velký mlaskavý chrchle. Na chodníku u zoo provozovala skupinka důchodců amatérský taneční. V kazeťáku jim docházely baterky, nahrávka zpomalovala a tahala za uši. Z večerní dopravní špičky a všeho toho pouličního života na mě začala padat klaustrofobie. Než jsem dojel domů, věděl jsem, že boj o novej život bude třeba zahájit výplachem mozku. Zavřel jsem se na pokoji s lahví. Po třetí skleničce to cvaklo, veškerej mravní řád i s hranicema správnýho a špatnýho se vznes někam vysoko, a ve mně se rozprostřelo nekonečně zářivý hvězdný nebe, který se celkem ničemu nediví.

 

Probuzení bolelo dvojnásob.

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 23.2.2004 > skvělý...teda, koukám, že se v poznámkách pod tvejma kouskama opakuju:o))ale co jinýho říct??úžasný, chvíli jsem byl v Číně, cítil špízy/který maj bejt skopový, hovězí, kuřecí, ve skutečnosti jsou to kočky v lepšim případě cibetky:o))), slyšel mlaskání chrchlů, viděl tu úžasnou scénu křepčících důchodců(baterky totiž slábnou každým dnem v každém z nás).......20 bodů?? dal bych je klidně.........QUENTINOFFKA
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 23.2.2004 > a v časopise 29.2.:o)))to je moc hezký....:o)))
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 23.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
akinina (Občasný) - 23.2.2004 > Venku se zatím smrklo......mlaskavý chrchle .. je to dost Cool :o)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lian (Občasný) - 23.2.2004 > No jo, no, zas není co dodat
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.2.2004 > Lian> ale jen klidně rýpejte, já budu ráda - fakt!
<reagovat 
 Lian (Občasný) - 23.2.2004 > noa> Tož, bysme si i rejpli, ale nedáváš nám k tomu možnost
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 23.2.2004 > teda...atmosfera by se dala krajet, polykat, chrchlat...skoro by se mi chtelo stat nad tebou s bejkovcem a udrzet te u toho psani tak dlouho, nez bys rozehrala par osudu, propletla je, vyhrotila a rozuzlila...chtel bych byt tvou inspiraci :)...parada...se vsemi kvalitami, ktere jsem uz u tebe obdivoval...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.2.2004 > peetea> 
radši prosím s cukrem než s bičem :-)


<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 23.2.2004 > noa> ech, kazit te cukrem?!...pozitivni motivace je pekna, ale musi ji byt sakra malo...bic by fungoval podstatne lip :)...fakt je to strasna skoda...to je asi jedina vec, kterou bych ti vytknul :)...ja mam ted v hlave napad, ktery bych strasne rad dotahnul do konce a jsem presvedcenej, ze by mi nekdo z bejkovcem za zady rozhodne pomoh :)
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 23.2.2004 > peetea> s bejkovcem???za zády???neni problém...:o))
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 23.2.2004 > quentinbubakoff> s Kventynem operujicim bejkovcem za zady by clovek skoncil bud s Pulitzerem v kapse nebo v ustavu pro psychicky narusene...QB, by to moh zvladnout, je to ras :))
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 23.2.2004 >

vzal jsem si z toho...

 

své...

 

děkuji.

 

je to silné podobenství. alespoň to tak vnímám.

 

vystoupit ze sebe sama; být i nebýt součástí laviček a bláta a poplivanejch schodů, jednou nohou v hlíně a druhou v pořezaný vodě, hlavu v řevu a skřípění brzd i ve skřípání mraku o mrak. .


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Blamáž (Občasný) - 23.2.2004 > Jedním dechem :-) Pěknej závěr.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 23.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 23.2.2004 > nádherné
Body: 5
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 23.2.2004 > je fakt, ze to pousteni vetru a plivani chrchvalcu...me vytaci.
Body: 5
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.2.2004 > Andulka> snad ne v techze zemepisnych sirkodelkach??? ja si rikala, ze tu byvas prihlasena ve zvlastni hodiny!!!
<reagovat 
Lei (Občasný) - 23.2.2004 >

Andulka je myslím na druhej straně ciferníku:-)

Jinak všechna čest - jako bych tam byl zpátky, ale trochu tak v magickoreálným snu:-) Pro mně to ale nejni vůbec veselý, ve mně tohle zažehává trudnomyslnost. A to ráno (když si shifu pod oknem čistí hrdlo a rolníci srkaj huntuny)!


Body: 5
<reagovat 
Jimmmy. (Občasný) - 23.2.2004 > Taky bych rád do Číny a pak o tom tak nádherně psát... holt musim šetřit a naučit se psát, no  ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 23.2.2004 > Skvělé.
Body: 5
<reagovat 
Petrax (Občasný) - 23.2.2004 > Co říct, abych nepsala to co ostatní... Snad výborný? Nebo že se mi tyhle příběhy s Čechama v Číně móc líbí(nejlepší je Placebo)? Asi tak. Kde jsi nabrala všechny informace o Číně???
Body: 5
<reagovat 
 noa (Občasný) - 23.2.2004 > Petrax> děkuji. v Číně občas pobývám a dojmy bývají hluboké :-)
<reagovat 
 Petrax (Občasný) - 23.2.2004 > noa> Já jsem od doby,co jsem četla Paměť mojí babičce (sice z Mongolska, ale to je hned vedle:) tak trochu uhranutá dálným východem... A teď Vám všem závidím, že jste se tam podívali, ikdyž to asi není moc veselé... Zaškemrám si-napiš ještě něco..:)
<reagovat 
Underworld (Občasný) - 23.2.2004 > Five and no comment..
Body: 5
<reagovat 
Saimon (Občasný) - 23.2.2004 >

Krása, paráda, ohromné, skvělé, super a hlavně...bez chyb

Mno, jeden z mých vzorů mi dal čistej průstřel...

tohle JE čistej průstřel


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
MZF (Občasný) - 23.2.2004 > První příběh z Číny co jsem od tebe (a vlastně vůbec) četl. A přečtu si i další. Chrchle vedou!
Body: 5
<reagovat 
jakpro (Občasný) - 23.2.2004 > Zaujalo mě to hned od začátku a nepřestalo mě to zaujímat až do konce :) Třeba to jak se to nakonec zacykluje k souvislosti s tim kurzívovým úvodem. atmosféra je skvělá
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 25.2.2004 > Výborně vykreslená atmosféra.
Ohledně příběhu - po přečtení prologu mi bylo celkem jasné, jak to dopadne, ale stejně jsem čekala nějakou fintu, jako třeba že se ukáže, že hrdina netrefil do správného bytu a že penízky za "poradu" zkasíroval falešný "mudrc" ;o))) Ale dobrá, ta paralela je pěkná aj tak - nicméně vykreslení prostředí vede :o))
Body: 5
<reagovat 
 noa (Občasný) - 25.2.2004 > Kelly> ...no, já to právě myslela hlavně tak, že asi nejsou žádný jednoduchý zkratky - kouzelný dědové, co to za tebe rozlousknou... tak nějak :-)
<reagovat 
 noa (Občasný) - 25.2.2004 > Kelly> akoratze v mnohejch chytrackech podobenstvi tahle skutecnost pusobi celkem idylicky, zatimco v realite je to poznani dost krusne... a clovek stejne ty zkratky hleda
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 25.2.2004 > noa> jo, ta paralelka mi byla jasná celkem hned, a to podobenství na mě nijak idylicky nepůsobí... ale rozumím ti :o)
<reagovat 
Newton (Občasný) - 29.2.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Luk Malér (Občasný) - 1.3.2004 > Bézváááááááááááááááá.
Body: 5
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 1.3.2004 > výborný
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 1.3.2004 > alkoholová Nirvána je fakt dobrá!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > HáDé!> chlast je jen doplněk tý síly vosobnosti.
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > vychytávka. tyhle mudrci, to je žrádlo. jsem dneska s jednim klábosil v pakárně, voči neměl moc modrý, jen tak vypitě. u kafe to rozebírali sme, já tedy jen kejval hlavou. silná osobnost. dobrej magor. zdánlivě. ale věděl dost. 
Body: 5
<reagovat 
 noa (Občasný) - 4.3.2004 > stanislav> jojo, každej hledá :-)... zdejší "mudrci" jsou tak nechutně racionální, že v člověku budí nezřízenou chuť zcvokatět...
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > noa> já tedy radši mudrce jemně ujetý, ne přesný v myšlení jak švýcarský cibule... ale spíš mistry paradoxů.
<reagovat 
matta (Občasný) - 10.3.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pjer (Občasný) - 21.3.2004 > co jsem chtěl napsat, napsali jiní... dobře mi tak, od nynějška se na tvé věci budu vrhat ihned po jejich publikování
Body: 5
<reagovat 
Cirilla (Občasný) - 25.10.2004 > imenze.. v dobrým :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 noa (Občasný) - 27.10.2004 > Cirilla> teda nevim, co je imenze, ale když v dobrym, tak dik :-)... za tuhle i ty ostatni poznamky.
<reagovat 
 Cirilla (Občasný) - 28.10.2004 > noa> a helemese, tak ona se část textu nezobrazila, nebo, že bych ji nenapsala? Už ani nevím, co to mělo být, ale určitě, jak píšeš, tak v dobrým :)
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 27.5.2005 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 5 6 7 8
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter