Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 
14.číslo   
 15. 
   16.číslo

               

  
  
 
 
 





Slova neznamenají.

Odemykají prostor.


(Aleš Šteger)

 

 



 Prostor je důležitým atributem literárního textu. Ne pouze v tom smyslu, zda se báseň odehrává na poli nebo v pokoji, zda se v ní prolíná dům se zahradou anebo továrna s ulicí, ale i v tom, dokáže-li báseň prostor chránit a vytvářet, možná i zachraňovat. Pak je prostor její předností.

 

 Naše internetové bydliště nebydliště přímo vybízí k tomu, aby se prostor stal hrdinou letošního prvního čísla. Z tohoto záměru vzešly dvě velmi zajímavé úvahy: první, Bobrova, sleduje tuto problematiku z pozice filozofa a sociologa, inspirována Ajvazovým Druhým městem. Ta druhá od swedishe_nigga má vlastně tytéž starosti, ty jsou však nahlíženy očima básníka a demonstrovány na několika zdejších textech. Ostatně, nebereme Totem už také jako místo? Říkáme, že budeme "na" něm a k tomu třeba "na" icq.

 

 Patnáctka je sice o něco chudší než předchozí dvě čísla, ale pokračuje ve vytyčeném směru: výběry zůstávají a zároveň přibývá textů jiných, s nimiž se ve Vašem prostoru“ obvykle nesetkáme. Najdete tu recenze, dva rozhovory a malou reportáž. K tomu se přidává další tendence - zabývat se monograficky jednotlivými autory. Prozatím zůstáváme u dosavadního pestrého hrnce, ale až bude recenzí více, bude možné strukturu zjednodušit. Tím naznačuji, že příště, tedy v březnu, bude už možná všechno úplně jinak.

 

 Zpět k lednu. O balancování mezi bohemistikou a tvorbou se něco dozvíme v rozhovoru s kalais, zabitého kapra nám připomene syrová povídka od myšáka. Pozornosti doporučuji též texty Ondřeje Kerna, nad nimiž se zamýšlí egil, jehož čerstvá kniha je zase kriticky zkoumána mnou a Václavem Mrázem. Kniha zavěšená v prostoru, mimo čas, chtělo by se dodat, viděná čtyřma očima. A kresby pořezané sluncem. Nebo koláže.

 

 Zbývá vybídnout, aby ses, čtenáři, podnícen svrchu jmenovanými úvahami, soustředil při četbě výběrů z totemové tvorby - i té výtvarné – právě na to, jakým způsobem se v díle prostor představuje, uvádí. Jak pulzuje, vzniká či zaniká. A zda vůbec. A co to všechno má znamenat. Tím se naplní neuzavřený záměr tohoto čísla. Šťastnou chůzi v roce 2007!

 

Jonáš

 


 

Časopis TOTEM.cz č. 15.

ISSN 1214-3529

 

Kulturní elektronický magazín TOTEM.cz (TOTální Elektronický Magazín) vydává Občanské sdružení Loreta, Píseckého 15, 150 00, Praha 5, tel.: 603 740142, 736 606095,  Napište mail redakci.

 

Šéfredaktor časopisu TOTEM.cz: Naty

 

Šéfredaktor čísla 15: Jonáš

 

Technický redaktor čísla 15: Dusan

Ilustrátor čísla: pořezaná_sluncem

Uživatelskou stránku připravil: swedish_nigg

Korektury: Václav Mráz

Seznam autorů čísla uveden na straně 20. 

 

Každý příspěvek použitý na stránce časopisu skrze svůj název odkazuje k původnímu umístění díla na www.totem.cz, obdobně uvedená jména autorů. Toto číslo je optimalizováno pro rozlišení 1024x768.

 

Jakékoli připomínky, návrhy, náměty či názory na číslo 15 časopisu TOTEM.cz směřujte sem: Napište mail redakci.         

 

 

 

 

 

 

  
     
                                                   
Předchozí stránka   
   Následující stránka

 
 

Copyright © 1999-2005 WEB2U.cz
Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.


free web hit counter