Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 
 
 

Fórum… Jedna z částí Totemu, kterou lidé hojně navštěvují, přinášejí do ní nejrůznější témata, diskutují o nich, zjišťují nové věci, přou se… Zároveň část, která budí u některých nevoli, kterou by někteří chtěli omezit nebo možná rovnou zrušit, protože nedělá časopisu vždy dobré jméno… Co si myslí uživatelé o stávající podobě Fóra a jak se dívají na možné změny?
Oslovila jsem několik z těch, kteří na Fórum více či méně často chodí, aby se podělili o své názory. Zde prezentuji některé z nich a mockrát všem děkuji za to, že byli ochotni najít si čas na odpověď…

 

K čemu si myslíte, že je Fórum dobré? Co nabízí specifického, co jinde na Totemu nenajdete?

Back: Fórum je živá komunikace, Totem by se jinak dle mého názoru zařadil mezi statické literární servery, kterých je ve virtuálním prostoru přehršel.
Chinagirl: Dává mi možnost přečíst si názory lidí, se kterýma bych se jinak nikdy nedostala do styku. Diskutovat (nejen o literatuře); na tématická fóra přispívají lidé různých profesí, krajin, věků a pro mě osobně to je dost přínosný.
Asi: Fórum je dobré pro veřejné diskuse. Kde jinde lze položit otázku a získat reakce od kohokoli, koho téma zajímá a má k němu co říct?
Jelen: Fórum je na český poměry poměrně liberální, projde tam dost věcí, který by se jinde smazaly. Myslim si, že je to určitě dobře. To, že se nemaže každej příspěvek, kde někdo "zapíčuje", pokud má ten příspěvek hlavu a patu, není to spam apod. Že se bere ohled na kontext. Další, poměrně specifická věc je přítomnost zajímavejch a chytrejch lidí, já nebudu jmenovat, aby se neřeklo, že sem vlezdoprdelka, ale sou tam. Za sebe můžu říct, že na Fóru padlo pár věcí, o kterejch sem dost přemejšlel, a i nemálo věcí faktickejch, který sem nevěděl a který mně nějakym způsobem rozšířily obzor. A nakonec, nevim jak je to specifický, ale pro mě ten Totem (resp. Fórum) je i něco jako sociální síť, takovej fejsbůk bez reklam a krávovin. A nakonec je to poměrně starý a má to návaznost minimálně deset roků zpátky, což je na naše poměry taky docela dost.
Celulosa: Fórum slouží zjeména k provokacím, výměně politických názorů a celkem často se člověk pobaví. Účast ve fóru vám přinese 10 lidí ochotných ze sebe dělat okamžitě blbce, případně dělat blbce z Vás.

 

Co vám účast na diskusích ve Fóru dává, co vám za dobu vaší přítomnosti na Totemu přinesla?

Back: Jde jednoznačně o zábavu, rozšiření obzorů a v neposlední řadě člověk poznává další „totemáky".
Chinagirl: Nový pohled na spoustu věcí – tematická fóra. Čtení se strýčkem Míšou – dobrou zábavu a spoustu zajímavých tipů na to, co si přečíst.
Asi: Pro mě je to možnost být v určitém kontaktu s lidmi, se kterými mám jeden společný zájem. I když se samotných diskusí účastním málo, můžu je sledovat a dozvím se zase trochu víc (a z jiného pohledu než třeba nabízí literární časopisy) o české literatuře, kulturním dění atd. A díky urvisu a podobným si procvičím kultivovaně podané nadávky těžkého kalibru (samozřejmě jen pasivně).
Simonka: Móře zábavy, dík některým komentářům.
Jelen: Dam příklad, vemu třeba takovou Aine, bez ohledu na to, jaká byla. Když sem se jí pokoušel něco vyvrátit, musel sem formulovat věci, který sem měl na nějaký takový polovědomý úrovni, což si myslím, že pro mě bylo dobrý. Navíc je na tom Fóru docela dost sečtělejch lidí. Takovej Filip, ten měl načteno fest, nemůžu teda říct, že bych souhlasil se všema jeho vývodama, ale jeho snaha na sobě makat na mě dělala docela dojem.

 

Jaké druhy Fór máte rádi, kam přispíváte? Zakládáte často Fóra sami?

Back: Fóra osobně příliš nezakládám, nerozlišuji témata, spíše pokukuji po lidech, kteří se k tématu vyjadřují. Rád čtu jejich názory a diskutuji s nimi.
Chinagirl: Nejraději mám samozřejmě ta, která si sama založím:) (Míša). Hned v závěsu tématický Fóra.
A.x.e.l: Mám ráda Filosofické fórum, které nabádá lidi samostatně myslet, ale také Fórum ohledně problémů s počítačem není nepraktické. Účastním se Fór většinou ohledně řešení nějakých problémů, nebudu konkrétně jmenovat, i když v obecné rovině by se dalo říct, že k tématům, která jsou mi svým obsahem alespoň trochu blízká.
Asi: O literatuře a jejích směrech. Baví mě Míša, který tu už funguje překvapivě dlouho a je příjemně inspirující. A poslední dobou dokonce i mládeži přístupný. Je to skvělá možnost otestovat si znalosti a doplnit mezery.
Jelen: Já mám rád živý Fóra, kde člověku rychle někdo odpoví. Myslím, že pro mě rozdíl přispět do vlákna, nebo založit svý není nijak zásadní. Pro mě je myslim důležitá ta zpětná vazba. To si myslim, že je i důvod některejch úletů. Kdy člověk napadá ostatní, nebo říká hnusný věci, protože chce, aby mu někdo rychle odpověděl.

 

Souhlasíte s tím, aby redakce nejkřiklavější projevy hrubosti, vulgarity, rasismu apod. mazala?

Back: To je zbytečná otázka. Vše, co odporuje pravidlům, mazat. Spousta lidí si i zde na Totemu plete demokracií a svobodu slova s anarchií. Naopak si myslím, že je redakce často příliš benevolentní, hlavně k projevům rasismu, xenofobie. Totem se tváří jako profesionální server, tak ať se tak i chová.
Chinagirl: Cenzurovat sprostá slova (která? záleží vždy na kontextu) a vůbec definovat „co je nevhodné“, je dost ošidný. Ale v zásadě: Ano. A nejen ve fóru, ale i pod příspěvky. Tím ale myslím vyložené sprosťárny (výlevy), osobní urážky, apod. Hranice je tenká, ale určitě se najít dá (např. podle toho, že se někdo redakci ozve a poprosí o smazání – myslím, že ochrana uživatelů by měla být redakční prioritou). Pokud dojde k nějaké e-šikaně, tak se proti tomu postavit, a pokud možno veřejně, tj. na fóru nebo hned pod příspěvkem. Hlavně komunikovat.
A.x.e.l: Cenzura je dobrá, ale myslím, že by mělo být odrazem inteligence lidí, aby na takové příspěvky nereagovali a tím nepodněcovali jejich vznik. Nejsem pro jakékoliv mazání, ať už jsou jeho důvody jakékoliv. Spíše bych se starala o nemožnost anonymity (např. nepřihlášený uživatel nemá právo založit Fórum, reagovat atd.) a to platí pro stránky obecně.
Asi: Nešlo by je jen přesunout do koše?
Simonka: Rasismus bezesporu, řídila bych se v tomto směru zákonem.
Jelen: No, rasismy by se mazat měly, stejně jako všechny věci, co jsou v rozporu s legislativou ČR, to je podle mě bez debat a spam taky. U těch hrubostí bych to řešil, až když si bude stěžovat napadenej, pak jo, jinak ne.

 

Co si myslíte o mírnější formě „cenzury“ – každý zakladatel Fóra by měl možnost své vlastní Fórum regulovat, mazat nevhodné příspěvky apod.?

Back: S tím příliš nesouhlasím, nechal bych to na redakci.
Chinagirl: Vyhovuje mi spíš současný systém (mažou se příspěvky v podstatě jen jednoho zablokovaného nicku). Nejsem přesvědčená o výhodách vlastního moderování (mazání).
Asi: Myslím, že pokud by zakladatel Fóra mohl cokoli smazat, byla by Fóra ještě konfliktnější než dosud. Každý by měl jiné měřítko na to, co je vhodné a nevhodné a místo zajímavých diskusí by nastal chaos mizejících příspěvků.
Kink: ANO. Nebála bych se, že by docházelo k nějakému zneužívání "pravomoci" , a i kdyby, byly by to jen další obrázky o konkrétních lidech, k jejichž poznávání na Fórech dochází, z čehož plyne zábava i poučení.
A.x.e.l: Jednoznačně NE. Jak by potom taková diskuze vypadala, když by si autor smazal příspěvky, které se mu nelíbí? Anebo by předělal svůj původní příspěvek tak, aby všechny odpovědi vypadaly úplně nesmyslně. Autor by si měl sám dobře rozmyslet, proč dané Fórum zakládá a co od toho očekává.
Simonka: Ne, stačila by stejná funkce jako u publikovaných příspěvků, kdy můžu volně nakládat se svými komentáři.
Hukumu: Možnost moderování Fóra jeho autorem by možná přinesla větší kultivovanost do diskusí, což by bylo skvělé, ale taky možná spory na téma: "on mi něco smazal a neměl důvod". Nevím, nedokážu posoudit.
Jelen: Tady je technickej problém, já to vím, poněvač sem instaloval to nový phpBB. phpBB to samo o sobě neumí a doprogramovat to neumim a nevim o nikom, kdo by to byl ochotnej udělat zadarmo. Takže řešit to jde, ale je otázka co by to vobnášelo. No, ale jinak jsem pro tyhle věci, to phpBB umožňuje docela košatý nastavení oprávnění apod, takže by mohly bejt nějaký skupiny, který by se staraly třeba o nějakou kategorii (např. náboženství, mystika) a kde by si ty práva k moderování, případně i pravidla toho, co se může a co ne pořešili lidi mezi sebou v rámci tý skupiny mezi sebou.

 

Co říkáte na názory, které volají po úplném zrušení Fóra? Že dělá Totemu ostudu, protože je v něm často používáno hrubostí a vulgarismů, které snižují prestiž celého časopisu? (Lidé, kteří hledají Totem přes vyhledávač, na ně mohou narazit jako na první…)

Back: To je přece nesmysl. Vulgarismy se mohou objevit kdekoliv v časopise. Znovu opakuji, pokud jsou porušena pravidla, příspěvek má být redakcí okamžitě smazán. Na místě by však mělo zůstat zdůvodnění, kým a proč byl příspěvek smazán. To, že tyto skutečnosti redakce při mazání neuvádí, vyvolává zbytečné spekulace.
Chinagirl: Prosím nerušit. Vždyť vulgarismy se mohou objevovat kdekoli na Totemu. To se pak mohl zrušit Totem celý.
A.x.e.l: Podle mě nejde jen o hrubé výrazy. Osobně jsem se s tím ještě nesetkala, a tak do toho nemůžu moc mluvit. Nicméně měly by následovat za neslušné chování určité sankce, např. by člověk nemohl vstoupit 3 dny na stránky a podobně. Určitě by se dalo něco vymyslet.
Co se týče zrušení Fóra, neviděla bych v tom velká plus, ale ani mínus. Nejde ani tak o vulgarity, jako o samotný obsah. Málokdy se týká samotné literatury nebo něčeho kultuře podobného. Jistě; je to Fórum: Už tento samotný fakt dává však lidem pocit, že se tady může diskutovat, o čem je libo. To je ale problém každého Fóra, nejenom toho na Totemu.
Tuik: Původně jsem napsala traktát o důležitosti Fóra, něco ve smyslu nezbytnosti veřejného prostoru, když je totem i jakási forma společenství - a pak jsem se na to Fórum podívala pořádně (což obvykle nedělám) a fakt: samý urážky, hádání se, přinejlepším plky. Nic inspirativního, zajímavého, nic, co bylo k veřejnému obohacení. Sdílení obsahu tohohle Fóra nemá smysl, takže osobně zvedám ruku pro smazání. Na druhou stranu nikoho nic nenutí to číst víc než jiné hlouposti na netu, takže by možná stačilo to jen ukrýt před náhodnými kolemhledajícími.
Fórum samo o sobě by bylo fajn, ale je to takový klasický problém demokratických institucí, mezi které patří: sebelepší mechanismus je na houby, pokud lidi sami neuznávají určité limity,což se tu prokazatelně neděje. Takže ho není škoda, klidně s ním pryč, něco jako demokratický volby v Afghánistánu.
Jelen: Podle mě sou to normální kecy. O prestiži mluví dycky lidi, který nikdy žádnou neměli a mít nebudou. Hrubý výrazy, hm, na tohle to nejezdí. Podle mě by zrušení fóra kvůli pár mrmlalům bylo normální vykleštění. Navíc, vulgárně se mluví i pod příspěvkama. Nezrušíme je taky??
A ohledně vyhledávání: to jde poměrně snadno technicky ošetřit, existuje soubor robots.txt, kterej se dá do kořenovýho adresáře webu. Tam se napíše, kam indexovací roboti vyhledávačů nemaj chodit, předpokládám, že jde i nějak zařídit, aby se stávající záznamy např. na googlu vymazaly…

 

Domníváte se, že by zrušení Fóra Totemu něco zásadního ubralo?

Chinagirl: Ano. Možnost interakce a výměny mezi uživateli nad rámec omezeného prostoru pod příspěvky. Někteří uživatelé chodí na Totem právě kvůli fóru. Jeho zrušením by se Totem ochudil o uživatele a také o platformu, skrze kterou s "totemáky" komunikuje. Myslím, že pokud bude Fórum "ozdravěno", ve smyslu, že se tam zlepší kultura slova a lidi tam na sebe nebudou jen nesmyslně útočit (jak už se snad děje), může to být naopak pro totem dobrá reklama.
A.x.e.l.: Osobně důležitost fora jako takového nevidím a kdyby se zrušilo, těžko říct, snad by to mohlo být k užitku. Rozhodně by se tím mnoho nezměnilo.

 

Redakce zvažuje možnost, že by Fórum bylo odděleno „stranou“, neukazovalo by se automaticky při otevření stránek, ale bylo by zapotřebí se na něj zvlášť ještě jednou zalogovat. Co si o tom myslíte?

Asi: A nešlo by ponechat odbornější rubriky jako Literatura, Fotografie, Film atd. tak, jak jsou a přesunout jen Veřejné fórum, kde se mi zdá problém vulgarity nejhorší?
A.x.e.l.: Pokud už by mělo na stránkách zůstat, je tohle docela dobrý nápad. Alternativní řešení.
Kink: Na to nemám vyhraněný názor, ale v zásadě jsem pro zachování Fóra; jestli bude nějak omezen/stížen vstup (aby Fórum bylo viditelné jen pro registrované čtenáře), jak redakce vyhrožuje, nebude mi to vadit.
Jelen: To je podle mě v zásadě kosmetickej rozdíl. Mně osobně přijde celkem v klidu, jak to je. To Fórum se nikomu necpe pod nos a není zas tak na očích, kdyby tomu bylo jinak, tak by pravděpodobně byl vyvíjenej větší tlak na regulaci Fóra. Na druhou stranu mně přijde v pořádku, že to Fórum může číst i nezalogovanej člověk. Totem není nějaká uzavřená společnost, sekta, nebo kukluxklan (aspoň doufám).
A to, že někdo dělá bugr ve Fóru, se opakuje se železnou pravidelností. Za těch deset roků, co sem na Totemu, sem to zažil asi třikrát, nebo čtyřikrát. Podle mě to žádná regulace nepořeší. Když se zarazí Fórum, tak se to sakumprdum přestěhuje pod příspěvky. Já mám pro určitou míru toho pruzení pochopení, pokud to nepřekročí nějakou moji subjektivní hranici, například rasistický kecy, nebo kopání do mrtvol ap.

 

Ještě jednou všem děkuji za odpovědi! Oplatka

  
     
                                                   
Předchozí stránka   
   Následující stránka

 
 

Copyright © 1999-2005 WEB2U.cz
Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.


free web hit counter