Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 23.5.
Vladimír
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Interpretace básnického textu Jiřího Wolkera
Autor: Emmet_RAY (Občasný) - publikováno 8.12.2003 (12:53:47)

 

 

 

 

 

BALADA O SNU

J. Seifertovi

 

V špinavé ulici na předměstí

bydlel mládenec jménem Jan.

Měl dobré srdce, slabé pěsti

a modrou pracovní zástěru.

Městem se brouzdal k večeru

 

a ve světel barevném kolotoči

mu narůstaly bolavé oči,

jež všechno skutečně viděly

a do srdce krutě křičely:

 

Tady jsou paláce, - tady podkroví,

tady jsou sytí, - tady hladoví,

jedni jsou otroci, - druzí diktátoři

a všichni jsou choří.

Svět je jak srdce kulatý

a je-li do půle rozťatý,

- umírá.

 

Po městě chodil smutný Jan

ze všech stran očima dobýván,

toužil a trpěl a přece chtěl žít,

svět na vážkách spravedlivých vyvážit,

neboť člověk na svět přišel a proto tu je,

aby se stával tím, co země potřebuje.

Nechť je jí pokrmem, - jestli hladem stená,

nechť je jí hladem, - je-li přesycena.

 

Po městě bloudil,

v ulicích chodil,

hvězdy mu nepomáhaly.

Vrátil se domů. V světnici nízké

okno a tři lidé spali.

Na houni uleh´ bludný Jan

a oči zející do dvou ran

tiše se zavíraly.

tiše se zajízvovaly.

 

Sotva se víčka zavřela

nad dvěma modrými ranami,

srdce, jak semeno zalité slzami,

rozrostlo se mu po těle

v krajiny šťastné a veselé.

Neviděl paláců, neviděl podkroví,

zmizeli žebráci nuzní a hladoví,

po světě bez bídy, bez chamtivosti

chodili lidé chlapecky prostí,

stateční jak montéři, moudří jak inženýři,

co stavějí mosty z básní a tónů

a hlavně z železobetonu,

aby spojili se zemí zem

a srdce se srdcem.

 

Jan rozpřáhl ruce;

velkou láskou jat

chtěl vše to jak svou milou ohmatat,

však běda, běda !

- oči - rány nezhojené – náhle roztrhly se,

zřel jizbu jež je jitrem bledá,

činžáků střechy lysé,

skutečnost dvěma hřebíky se v srdce probila mu,

a poznal, že vše byl jen sen,

z bídy, samoty, klamů.

 

Sirény rozkaz zahoukly,

Jan utáhl si pás,

šel včera a šel předevčírem

a dneska půjde zas.

Dnes ulicí však nejde sám,

sen krásný naň se věší,

bylo-li včera těžké vše,

dnes je to ještě těžší.

 

V předměstské ulici bydlela též

dívka jménem Marie.

Na šicím stroji každého dne

deset košil ušije.

 

S Janem kdysi setkala se,

když večer v město pad´,

Jan ji objal teple v pase

a povídal, že má ji rád.

Pak častěji spolu chodívali

a o lásku se dělívali.

 

Toho večera sešli se zas.

Jan hlavu měl svěšenu,

propadlý hlas.

 

“Dnes v noci, Marie, zdálo se mi,

že žíti lze lépe na naší zemi.

Však s ránem jsem poznal, že to byl sen,

a snem tím jsem k smrti nemocen,

neb přes den jak líbezné strašidlo kráčí přede mnou,

železným nábřežím, ulicí kamennou

a stane-li , průsvitný , uprostřed náměstí,

skrze něj vidím tisíce neřestí,

neřestí, které tím strašněji své boláky odkryly,

že poznal jsem krajiny, ve kterých nebyly,

Ti, kterým slunce nesvítí,

sny slunečné musí zabíti –

sic zemrou na ně sami.

Pověz mi má milá,

jak bys sen zabila?

 

“Dokud jsem tě, Jene, neznala,

též hrozné sny jsem mívala.

Můj sen

však muži milenci byl podoben.

Že celý den jsem samotinká byla,

tož noc mě v jeho náruč položila,

ne za odměnu, ale z trestu spíš.

Chceš-li žít, ze snu se vždy probudíš.

A já se probouzela

do čtyř chudých, holých stěn,

abych si řekla, krutě ošálená:

to nebyl muž – to byl jen sen.

Však od těch dob co jsme se poznali,

sny tyto se mi zdáti přestaly.

Tím že jsi řek mi: má milá!

sny ty jsem v sobě navždy zabila.

 

Poslouchal mládenec jménem Jan,

pochopil muž to jménem Jan,

obtěžkal ruce a řekl jen:

“Zabiji sen.”

 

Z fabrik a podkroví dělníci jdou,

tvrdost životů jejich jim padla do rukou,

ti všichni krásné sny měli a tíhu jich poznali,

dnes jeřábem zvednou je a vytešou do skály,

to lidé jsou z masa a kostí, tvoření světa dědicové věční,

co krásné sny zabijí tím, že je uskuteční,

nemají dobré srdce jen, ale též dobré pěsti,

protože po světě jdou, ve světě vrou a na světě staví

                                                                      své štěstí.

 

Z fabrik a podkroví dělníci jdou,

mezi nimi Jan a Marie,

svatí drží v rukou lilie,

muži kladiva a meče;

když velké sny se zabíjejí,

mnoho krve teče.

 

Musí se zabít,

musí se žít,

ruce jsou zbraně,

srdce štít!

 

                             INTERPRETACE BÁSNĚ JIŘÍHO WOLKERA BALADA O SNU

 

Balada o snu je přímo učebnicovou ukázkou proletářské poezie. Wolker vypráví příběh mladého dělníka Jana, seznamuje vnímatele s prostředím, ve kterém žije, a s jeho psychickým růstem, jenž jest dokončen se zrodem myšlenky, že nový, lepší svět si musíme vybojovat.

Nejprve nám autor představuje Janovo okolí, špinavou ulici na předměstí, kde mladý dělník bydlí a město, ve kterém žije. Janův život však v básni není zasazen na žádné ryze konkrétní místo, domnívám se proto, že ono předměstí je z Wolkerova pohledu místem koncentrace veškeré chudiny a lidí nižších vrstev a město pak symbolizuje celý svět, podle autora nespravedlivý a krutý, rozdělený na dvě části: chudý, poctivě pracující lid a jeho bohaté vykořisťovatele. Wolker svět vnímá jako nemocný kolos: “Svět je jak srdce kulatý,a je-li do půle rozťatý - umírá."

Veškeré rozdíly mezi majetnými a nemajetnými a jsou vnímateli prezentovány Janovýma očima, mladík se prochází městem a každičký pohled kolem sebe jej utvrzuje o palčivém problému světa, ve kterém žije, o nerovném majetku a příležitostech lidí. Dobře si uvědomuje, že společenské zřízení, do kterého se narodil a ve kterém musí žít, nerozdává všem stejným dílem a přál by si, aby mohl dosáhnout změny k lepšímu: “Toužil a trpěl a přece chtěl žít, svět na vážkách spravedlivých vyvážit." Cítí však, že není v jeho silách něco udělat: “Měl dobré srdce, slabé pěsti," a ani netuší, jak by mohl něčeho takového dosáhnout.

Vše se brzy změní, když se Janovi v noci zdá zvláštní, živý sen o ideálním světě, takovém, po kterém Jan touží, ale až do té doby si jej neuměl představit : “Po světě bez bídy, bez chamtivosti, chodili lidé chlapecky prostí." Tak si Wolker představoval svět, který by podle něj nastal po případné dělnické revoluci. Popisuje nám jej jako naprosto ideální svět rovných příležitostí, kde “mosty z básní a tónů stavějí lidé stateční jak montéři a moudří jak inženýři."

Čím krásnější zdá se Janovi jeho vysněný svět, o to horší je pro něj probuzení do života reálného: “Skutečnost dvěma hřebíky se v srdce probila mu, a poznal, že vše byl jen sen z bídy, slaboty a klamů." Jestliže i dříve cítil tíhu dělnického života a křivdu nesprávného systému, tak nyní je pro něj nutnost nést břímě všedního dne ještě obtížnější : “Bylo-li včera těžké vše, dnes je to ještě těžší." Snová vidina ideálního světa kráčí stále před ním a právě pro ni a její náhlou přítomnost se Jan už nedokáže více dívat na lidské utrpení a bezpráví, které dříve mlčky snášel. Cítí, že se bude muset zbavit své snové představy, jinak už nebude schopný žít tak jako před tím, jinak že již nedokáže snášet ono bezpráví, páchané na něm a všech poctivě pracujících lidech.

Skutečným zlomem v Janově myšlení a konečným završením jeho psychického dospívání a definitivním uvědoměním si toho, že nynější svět není v pořádku a je potřeba něco s ním udělat, se stane rozhovor s jeho dívkou, švadlenou Marií. Jan se jí svěří se svou snahou, zbavit se snu, pro který se náhle jeho existence stala mnohem tíživější, než jak ji vnímal předtím. Marie mu vysvětlí, že sen je zobrazením jeho touhy, toho co mu v reálném životě chybí a že snu se zbaví pouze tehdy, dokáže-li svou touhu uskutečnit, udělat ze snu přítomnost, protože je-li člověk ve svém životě šťastný, netrápí jej sny o tom, jak by se mu mohlo žít lépe.

Janova proměna ze slabého, utrápeného dělníka, mladíka neschopného změnit svou životní situaci v silného dospělého dělníka bojujícího, který je odhodlán rvát se za lepší život pro sebe a své blízké je vnímateli odhalena již v následujícím verši: “Poslouchal mládenec jménem Jan, pochopil muž to jménem Jan, obtěžkal ruce a řekl jen: Zabiji sen."

A proměnou Jana, jakoby se náhle všem stejně smýšlejícím a stejně utiskovaným lidem otevřely oči,všichni vyráží zabít sen tím, že reálný svět přetvoří na onen vysněný, ideální.

 

“Z fabrik a podkroví dělníci jdou,

tvrdost životů jejich jim padla do rukou,

ti všichni krásné sny měli a tíhu jich poznali,

dnes jeřábem zvednou je a vytešou do skály,

to lidé jsou z masa a kostí, tvoření světa dědicové věční,

co krásné sny zabijí tím, že je uskuteční,

nemají dobré srdce jen, ale též dobré pěsti,

protože po světě jdou, ve světě vrou a na světě staví

své štěstí.”

 

V závěru básně nás Wolker seznamuje se svou představou dělnické revoluce, zjevně inspirován ruskou revolucí nám ukazuje svou vizi, jak všichni dělníci světa, kterým “tvrdost životů jejich padla do rukou" vyrážejí do ulic, bojovat za svět, kde by jim bylo lépe. Janův sen v básni symbolizuje naděje všech pracujících, jejich marné očekávání toho, že jednou se budou mít dobře. Autor volá po revoltě proti pasivitě, vysvětluje, že sny se dají zabít pouze tím, že se uskuteční a že jedinou šancí, jak dosáhnout zlepšení poměrů dělnické třídy je boj s využitím veškerých zbraní. Ospravedlňuje případné násilí tvrzením, že uskutečnit cestu za lepším zítřkem lze pouze silou: “Když velké sny se zabíjejí, mnoho krve teče." Nabádá k odvaze a nepochybuje o vítězství, protože z jeho pohledu jde o spravedlivý boj utiskovaných lidí za jejich práva a pokud všichni budou pevně stát po svém boku, budou neporazitelní.

 

“Musí se zabít,

musí se žít,

ruce jsou zbraně,

srdce štít.”

 

Balada o snu je typickým zástupcem proletářské poezie, je psána jednoduchým, srozumitelným jazykem, autor se v ní hluboce zajímá o osud dělnické třídy, radí, nabádá k optimismu, věští lepší budoucnost. Přes veškerý patos tohoto díla je však neoddiskutovatelná dramatičnost jeho výzvy k boji, veškeré myšlenky Wolkerovy jsou uvěřitelné a z každého verše je cítit hluboké procítění a soucit nad utrpením chudých. A v tom tkví krása Wolkerovy poezie, v její upřímnosti a v ukázce toho, kolik byl autor ochoten darovat prostým lidem a jak moc věřil svým ideálům.



Poznámky k tomuto příspěvku
jarin (Občasný) - 8.12.2003 > Teda, rozbor jak z čítanky,-) Myslím, že se tohle dílo dá aplikovat i na dnešní dobu, nemusí to být jenom o proletářství. A v tomhle směru se mi ta báseň docela líbila...
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 8.12.2003 >

Ve dvacátých letech byli lidé ještě hodně ovlivněni před pár lety uskutečněnou revolucí

v Rusku a ideologií marx-len. I Wolker byl stejně jako mnozí intelektuálové nadšen. Tvá interpretace mi ale připomíná čítanku v dobách tzv. socialismu. Asi bych ještě připojila  pozn. a to, že Wolkerovo soucítění a NAIVNÍ vize jsou pochopitelné v kontextu historickém, což ve skvělé poezii Wolkerově respektuji, i když jeho ideály

po všech následných dějinných zkušenostech nesdílím.


<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 8.12.2003 > Bylo by slušné pod to napsat zdroj, rok vydání a nakladatelství. V oborné hantýrce se tomu říká tiráž.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 9.12.2003 > Naty> to tam všechno bylo,ale bohužel se vytratilo při předávání textu z Wordu a fakt jsem neměl chuť to tam znavu ručně dopisovat...
<reagovat 
Flegmatik (Občasný) - 9.12.2003 > Školní práce?
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 9.12.2003 > Flegmatik> tak tak a navíc ještě prvotina, jen mi bylo líto nechat to hnít v počítači :-)
<reagovat 
Lei (Občasný) - 8.12.2003 > Chm, rozebrals to hezky, nedá se upřít, ale já osobně jsem na proletářství přímo alergickej, a stejně takovou "lásku" chovám k proletářskej poezii.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 9.12.2003 > Lei> taky to není můj šálek kávy,ale je to taková maličká školní práce,autor mi byl přidělen a protože šlo pouze o interpretaci,těžko jsem ho mohl nějak soudit a poukazovat na to,jak bylo všechno naivní..
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 6.5.2007 > :-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter