Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 30.5.
Ferdinand
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 
 
Z legrace, - Jiří Oulík > WWW > Počet zobrazení:3640







Humorné básničky Jiřího Oulíka jsem prvně četl někdy v půli 60. let v poloilegálním časopise Divoké víno. V letech kdy se básničtí greenhorni v Čechách sdružovali v beatnických smečkách, anebo se houfovali pod korouhví existencialismu, byly jeho absurdní hříčky, často laděné do černého humoru, naprosto nezaměnitelné - leda snad s Janem Vodňanským. A protože tenkrát platilo, že Češi mají smysl pro humor, Oulíkovy texty kolovaly mezi čtenáři, až některé z nich zlidověly.

Pokaždé mě potěšilo, když mi tu a tam některý čtenář připisoval autorství některé Oulíkovy říkanky – například této:

Sousedův syn – hodný Zděnek
Vlastní sbírku podprsenek
Ach jak je to záhadné
Žádná z nich mu nepadne

Pro osvěžení paměti  připomenu ještě třeba Odvážnou teorii

Nad pivem je
každý řečník
Předvádí se
Pro slečny
Třeba jestli
Nekonečník
Není vlastně
Konečný

A do třetice Smutný úděl humoristy

Smutný úděl humoristy
Nepřináší koláče
Zvláště když se směješ tomu
Z čeho je všem do pláče

V 80. letech Oulík vydal knižně dva soubory svých epigramů, popěvků a hříček - Z pilnosti (1985) a Z nerozumu (1988) - a pak se na mnoho roků odmlčel a věnoval se své důstojné a seriózní profesi právníka. Jako čtenáři mi to bylo líto, a nepochybně nejen mně, protože inteligentní humor je úzkoprofilové zboží i v Haškově vlasti. Před listopadem 89 byl humor na indexu, a v patetických polistopadových časech si ho Češi nechali vytunelovat stejně jako banky, fabriky a dokonce i námořní flotilu. Protože tam, kde jde o peníze až v první řadě, končí každá sranda.

Naštěstí humor má tuhý kořínek a jeho zmrtvýchvstání je, zdá se, úspěšné. Jedním z důkazů je i nová, v pořadí třetí Oulíkova knížka, nazvaná příznačně Z legrace. Název maličko klame tělem, není to tak úplně nezávazné mimočasové žertování, dobové kulisy a souvislosti jsou většinou dobře čitelné. Autor vás rychle přesvědčí, že neztratil vtip, ani nepropadl falešnému patosu.

Když nám běží
O titi
Tak jsme všichni
Husiti.“

Dialog je
Správně veden
Když ho vede
Jenom jeden

Darwin vždycky
Rezignuje
Když se člověk
Namete
Neboť jasný
Důkaz tu je
Že jsme vzešli
Z prasete.“

Ale škoda číst recenzi, když si můžete přečíst knížku. Veselým přijde vhod, smutné rozveselí, ducha povzbudí. Když se do ní začtete před spaním jako já, budou se vám zdát grotesky až do rána.
zlegrace

Po jednadvaceti letech se právník, textař a humorista Jiří Oulík vrací, aby dokončil svou žertovnou trilogii, započatou v letech 1985 a 1988 bleskově rozebranými tituly Z pilnosti a Z nerozumu.

Nový soubor, sympaticky prostě nazvaný Z legrace, obsahuje 180 většinou kratších hříček, rošťáren a sarkasmů, rozdělených do tří navazujících epoch.

V první autor s nadhledem připomíná absurdity a ptákoviny předcházející roku 1989, ve druhé se vysmívá různým pošetilostem posledních dvou desetiletí a ve třetí, stěžejní epoše s nadsázkou a ironií komentuje naši současnost i to, co nás ještě čeká.

Knížku – stejně jako obě předchozí – doprovázejí hravé a provokující ilustrace Jiřího Slívy. Varování nakladatele: Humor Jiřího Oulíka je silně nakažlivý.  

Kdo je Jiří Oulík (1949)
Právník, textař a humorista. Psal písňové texty pro Olympic a Michala Prokopa, do filmů a seriálů pro děti (Nekonečná, nevystupovat!)

Z legrace
Jiří Oulík

Vydavatel Jan Krůta  - Arcadia Art Agency
Formát 110 x 192, vazba V8 s přebalem, 216 stran
...vložil(a) HACKMAN

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený...
  
   
 
Design by Váš WEB