Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 28.5.
Vilém
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 
 
Ten, který bude - Vladimír Macura > Počet zobrazení:4952
Od smrti autora (1945-1999) právě uplývá deset let a já náhodou sehnal v jednom antikvariátu Informátora, první díl Macurovy románové tetralogie, zasazené do doby českého národního obrození. Třeba to ani tak dlouho nepotrvá a TEN, KTERÝ BUDE, vyjde znovu, jako se to teď poštěstilo Rákosově Korvíně.

Macurovo beletristické psaní je někdy srovnáváno s Kunderou. Dobrá, i Macura hýbe svými postavami jako po šachovnici, klade jim léčky a nástrahy; ale ani náznak povýšenosti vypravěče stvořitele, žádné velké komentování, děj není ponížen na argument... Spíš zvědavost, co se s figurkou stane. Kundera by asi nenapsal, že jeho postavy jsou loutky. Macura - ani náznak bohorovnosti odborníka vědce - to pro jistotu napíše hned na začátek, ale jsou to loutky tak lidské, loutky stále něčí...

TEN, KTERÝ BUDE, je fabulace na pevném podloží, která o nás něco ví....vložil(a) Jonáš

Komentáře::
cit-i-zen > 04-20...Mrzí mě, že jsem si nekoupil to vydání z Hynka, které jeden čas leželo v Levných knihách. Koupil jsem si tam jen obdobně tlustou Hodrovou. Ale Macura mně dost zajímá. A nejenom beletrie, ale i Znamení zrodu nebo Šťastný věk.
Jonáš > 04-20...To je fajn. Tak mnoho zdaru. Kdybys v nějakém antikvariátu viděl 2ks vydání z Hynka, vezmi i pro mne!
zirael > 04-29...já četla jen Guvernantku, a ta je báječná. podle zaslechnutého soudu i z celé tetralogie nejlepší. novela postavená na motivu elegie: už to mě bralo. navíc to Macura dokázal obhájit obsahem i formou. hody pro náročné.
g morr > 06-05...V životě jsem to srovnání s Kunderou nečetl... a popravdě mne to hodně překvapuje. Myslím, že si nejsou podobní vůbec v ničem.

A myslím si taky, že Macura je lepší...

Kdysi vyšel v jednom literárním časopise článek o M. poznámkách. Co z něj plynulo krásného: ty věci, které by člověk ale zrovna považoval za autorskou licenci, ty se opravdu staly. Po letech vyhrabány z jakýchsi vratislavských novin třeba... a to, čemu byste byli nejvíc nakloněni věřit, to tak nebylo. Ten vztah mezi 19. stoletím, jak asi bylo, jak ho tenkrát žili, jak my ho dneska čteme... a mezi tím, jak ho čte a píše Macura... to je vám takové napětí... Ovšem vyplatí se něco o tom 19. století vědět...

Jonáš > 06-06......a v podání V. M. začíná být, alespoň pro mne, ta "devatenáctka" zase zajímavá... K té kunderovštině: myslel jsem si, že to bude i v SČS, ale není. Tak asi to mám z rozhovoru s Pabílkem. A určitě taky od O. M.
g morr > 06-09...Devatenáctka je überzajímavá. A kupodivu je v ní i dost věcí, které stojí za čtení jaksi o sobě, ne jen jako kapitoly velkého textu s nadpisem Národní obrození & spol. Některé básně Sládkovy třeba jsou úplně extra. Neruda nejen jako prozaik... nebo třebe na přelomu století spisovatelka už opravdu moderní – Teréza Nováková.

A jakkoli se říká, že dílo má obstát samo, Ten, který bude, tvoří zvláštní jednotu s Macurou teoretikem, tedy s jeho Znamením zrodu.

A když jsme u jubilanta: někdy na začátku roku vyšly jeho eseje o českém komunismu, o jeho mytologii a jazyce, o jeho svébytném znakovém systému Šťastný věk. Ještě nevím, o co je toto nové, rozšířené vydání rozšířené (kromě zasvěceného Glancova doslovu, který je k mání na iLiteratuře), ale už ve vydání prvním to byl nátěr, kniha nesmírně pronikavá, (dů)vtipná. Zajímavý pandán třeba k Orwellovu eseji o politickém jazyce nebo Fideliově Řeči komunistické moci.

g morr > 06-09...jubilant ale bylo hodně blbý slovo :)
g morr > 06-10...Myslím, že to srovnání je možné. Když o tom přemýšlím, tak hrdinové obou a jejich představy o sobě samých, o sobě v budoucnosti apod. dostanou v knihách M. i K. úplně stejně mohutně na prdel. Ta razance, s jakou s nimi osud zamete...
Jonáš > 06-13...Jo.
cit-i-zen > 07-03...To srovnání s Kunderou jsem také někde četl, v nějaké recenzi asi, jestli on to nebyl třeba Peňás, který psal o Guvernantce. To srovnání, které ten autor recenze učinil, bylo - co se jen nejasně dohaduju - založeno na tvrzení, že Kundera i Macura jsou zdatní konstruktéři románového prostoru a dějů v něm obsažených. Ale to už tak nějak mydlím dohromady

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený...
  
   
 
Design by Váš WEB