Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 29.5.
Maxmilián
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 
 
Josef Balejka - valašský rytíř nebes - Milan a Jakub Kratochvílovi > WWW > Počet zobrazení:3877
Plukovník Josef Balejka (1917-2004) Budoucí hrdina válečného nebe a Čestný občan Valašských Klobouk a Prahy-Letňan se narodil ve Valašských Kloboukách svobodné matce Anně Balejkové. Sen stát se pilotem mu splnil strýc Alois Balejka. Josef absolvoval školení v Masarykově letecké lize v Užhorodě, upsal se vojenské službě na Slovensku odkud putoval do Prahy a Prostějova.
Po obsazení Československa nacisty a vzniku Protektorátu utekl do Polska, kde se poznal s trojicí Vilém Košař, Matěj Pavlovič a Josef František, jenž se do historie Bitvy o Británii zapsal nejvyšším počtem sestřelů nepřátelských letců. Balejka do Velké Británie přesídlil z okupované Francie, již s pověstí člena slavného „Českého čtyřlístku“. Ten v Polsku tvořil s výše zmíněnými kamarády. Ctitel Panny Marie Svatohostýnské jako jediný z této skupiny válku přežil. Na britské ostrovy definitivně odešel v roce 1946, kde se živil jako řidič autobusu a vynálezce. Do rodné vlasti zavítal v roce 1975, natrvalo zde zakotvil v listopadu 1989.
„Klíčovým byl pro nás plukovníkův válečný deník, ze kterého asi nikomu nepředčítal. Svěřuje v něm totiž také intimnosti. Pro nás autory je dobrým signálem, že se s nimi netajil, protože jsme mohli být objektivní. Čtenářům se proto nemusí jevit jako falešný hrdina, který žil jen pro boj, letadla a pocty. Musíte si také uvědomit, že začal bojově létat už jako jednadvacetiletý mladík plný sil (patřil mezi nejmladší bojové stíhače ve 2. světové válce). Pochopitelně nevybouřených hochů, nejen z letectva, byly stovky,“ uvádí Jakub Kratochvíl, spoluautor knihy. Biografie, kterou vydalo Akademické nakladatelství CERM v Brně, je prvním kompletním portrétem Josefa Balejky. Odkrývá dosud nezveřejněné skutečnosti z jeho dětství, osobního života i málo známá fakta některých válečných událostí.


...vložil(a) Kremel Kryštof

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený...
  
   
 
Design by Váš WEB