Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Svobodná volba...
Autor: Dharmo_dhej (Občasný) - publikováno 2.4.2001 (12:59:41), v časopise 6.4.2001


tragos (Občasný) - 11.4.2001 > Jakube, vadí ti, že žiješ ve společnosti, která uznává lidská práva? Jinými slovy, že tvůj život je chráněn pomocí dohod a morálního kodexu společnosti, který se v neposlední řadě promítá i do institucializace lidských práv, ať již mám na mysli právo na život či na svobodu slova...
Svoboda, o které ty se zmiňuješ, je s pojetím lidských práv neslučitelná. Lidská práva jsou zakotvena v ideji distributivní pravedlnosti, kdy každému jedinci je přidělováno tolik svobody, aby stejnou míru svobody bylo možno zajistit i druhým...
Svoboda, kterou ty hledáš, je svobodou rozhodnutí v osobním smyslu. Dněšní individualistická společnost plně akceptuje tvoji originální osobu, takže ti nebude bráněno ráno nejít do práce a za pár dní chcípnout v posteli hlady a žízní. Ale bude ti bráněno svými rozmary a rádoby "svobodnými rozhodnutími" omezovat druhé. Žiješ v konsensuální společnosti založené na tom, že v ovládaném prostoru je si každý s každým roven - ve smyslu pojetí člověka jako osoby a individua (nejde tedy o rovnost finanční ale v duchu humanitas) - pokud tedy tvá "rozhodnutí" přesáhnout přidělenou míru svobody na úkor druhého, budeš omezen a případně zatčen - čímž je ti proporcionálně odebrána svoboda, kterou jsi svým rozhodnutím omezil či znehodnotil u druhého...
A pokud koketuješ s myšlenkou determinismu všeho lidského chování společností, pak si uvědom, že žít chceme všichni a tak se musím nějak dohodnout. A ten podle tebe "omezující stát a vláda" je zde proto, aby tobě i každému druhému zajistil "jeho" malou část svobody, ve které ho bude chránit...
Pokud ti to vadí, odstěhuj se na pustý ostrov. Té společenské svobody tam budeš mít habaděj...ale nikdo ti nezaručí, že nepřiplave parta lidojedů a nesežere tě. Zrovna tak ti nikdo neposkytne sociální podporu, když náhodou ochrneš atd. Všechny tyhle výhody jsou vyvážením omezení tvé "společenské svobody"...

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli tragos
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter