Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce PŘEKVAPENÍ z kolekce Rozvernosti
Autor: Barča (Občasný) - publikováno 15.9.2005 (21:25:11)
další ve sbírce>

                              

                                          PŘEKVAPENÍ

 

 

                                     Provoněná   bleskem

                                      rozčílená   steskem

                                      zanedbaná   tichem

                                            poblázněná  

                                              smíchem

                                      přesycená   blátem

                                        omotaná   zlatem   ---- 

 

                                            vyrostla   mi  

                                              z   bříška

 

                                       malá   pampeliška

 

 

 

                                                ---------



Poznámky k tomuto příspěvku
kidal (Občasný) - 15.9.2005 >   teď mne popadla hříšná představa jak skláním svou výšku a nosem čichám pampelišku na Tvém bříšku
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Adina (Občasný) - 15.9.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 16.9.2005 > Já v tom shledávám tedy -- v poezii dětské spíš atypické -- hřbitovní motivy. Někdo tam papá hlínu a raší z něho květena...
<reagovat 
ariel (Občasný) - 16.9.2005 >

absolutní verš je: naše staré hodiny bijí čtyři hodiny


<reagovat 
Shirley (Občasný) - 16.9.2005 > Jasný, rým a verš neplést:) Já mám zažity tyhle termíny opravdu jen z hospodských pokeců, kde jsme seděli nad textama a bavili se o tom, co se jak bude foneticky lépe zpívat. Jinak nejsem žádný básník a básně ani nečtu a žádnou teorii neznám. Řídím s jen citem a podle toho píšu a až ho ztratím, tak přestanu:)
Ale přednáška byla zajímavá, děkuji.
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 16.9.2005 > :o)
<reagovat 
Shirley (Občasný) - 15.9.2005 > No to koukám. Absolutní verše a lehce mimo obvyklou formu. Stručně a jasně, ani slovo nazmar. Jak sám název napovídá, jsem velmi příjemně překvapen.
Mimochodem sousloví "rozčílená steskem" se možná zdá být prosté, ale je to jeden z nejhorších stavů jaký jsem u ženy zažil. Připadal jsem si dost bezradně.

Každopádně ode mne full house s déčkem i za to správné načasování.
Body: 5
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.9.2005 > Shirley> 

Co jsou to absolutní verše, že jsem tak smělý?

 


<reagovat 
 Shirley (Občasný) - 16.9.2005 > g morr> Jak píše Ariel, slova, která se rýmují jsou buď stejná nebo se jen nepatrně liší počátečními písmenky. Alespoň mi to tak bylo řečeno od muzikantů, kteří mi to v textech vytýkali. Ono to opravdu pak vypadá jak dětská říkanka a to se jim zpívat nechtělo:)
<reagovat 
 Shirley (Občasný) - 16.9.2005 > g morr> Teď jsem chvíli brouzdal po internetu a nechci roznášet fámu. Absolutní verš jako takový je opravdu pouze ve stejných slovech. My jsme si ten termín hold zažili i pro velmi podobná slova. Tekže to mé pojmenování není úplně přesné, ale předpokládám, že mi rozumíte:)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.9.2005 > Shirley> 

Rozumím, sorry, nedošlo mi to hned. Kdysi jsem z toho měl strašnou srandu na Písmáku, kde i "kapacity" rozlišovali/-y básně na veršované a neveršované :)) --- a mysleli tím samozřejmě rýmované / nerýmovací...

 

Absolutní rým, Cimrmanův vynález (běžné rýmy jako nese - v lese, jak víme, či beru - v šeru se mu zdály nedokonalé... Ale byl to výtečný nápad, že vlastně teprve stejná slova znějí opravdu stejně a rým je pak stavěn na pevném základu zvukové shody a ne nějaké ušmudlané podobnosti. Doporučuju nastudovat, v rámci pronikání do literární teorie, také další jeho vynález, zvukovou konstantu... to by se mohlo hodit.

 

To co většinou budí nelibost, Shirley, bývají zejména rýmy gramatické. Za (dů)vtipnější, originálnější atd. se považují takové rýmy, v nichž slova, spojená zvukovou shodou, nepatří ke stejnému slovnímu druhu a neshodují se případně v čísle, pádě osobě, rodu nebo tak. Za kvalitnější beru - seru se tedy považuje beru - v šeru. Například. A případ - vypad je prý lepší než případ - výpad.

 

S těma hodnotami je to samozřejmě relativní... stará česká poézie, zejm. epická, ta byla psaná div ne výhradně za pomoci gramatických rýmů. A nikoho to nesralo (taky měl ten rým kromě estetické funkce hlavně funkcimnemotechnickou, aby se to dobře pamatovalo). V lidové písni není gramatický rým nic divného... a tak dál a tak dál. A ani dneska to nemusí vadit. Je potřeba umět ho použít a vědět, co s sebou tahá za příznaky... jednak to může být starobylost (ale taky jistá primitivita, jak už to tak s pravěky bývá), ale může to být taky "lidovost" (a s tím ruku v ruce třeba taky jistá naivita...) atd. Barča se hlásí k dětskému čtenáři -- a v literatuře pro děti taky sakra tnehle způsob rýmování není nic neobvyklého...

 

Konec přednášky. Poučení: neplést si verš a rým. Bohužel jsem ujel a tomu rozdílu nevěnoval patřičnou pozornost. Tak příště, ju? Nebo to vymysli.

 

Panu arielovi děkuju za upozornění, mělo mi to dojít...

 

 

.


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.9.2005 > Shirley> Je mimochodem víc než pozoruhodné, jak se "termín" absolutní rým postupem času zažívá a z koniny, vtipné, ale koniny, se skutečně stává termínem. Ne-u-vě-ři-tel-né.
<reagovat 
 Shirley (Občasný) - 16.9.2005 > g morr> To bude tím, že je dokonale výstižný:)
<reagovat 
 Barča (Občasný) - 16.9.2005 > g morr>  Také Já Ti děkuji za velmi zajímavou přednášku, g morre. Máš pravdu, že ten gramatický rým je dosti primitivní. I citem se to pozná, nejen znalostí teorie ..... Přiznám se, že jsem ho použila čistě jen proto, že mě k tomu inspirovala dávná písnička M. Rottrové, kde zpívá " ... večerem spoutaná,za hvězdy provdaná ... " nebo tak nějak, už si to přesně nepamatuju ... Ta píseň se mi moc líbila, text i melodie, i když to byl trochu slaďák ....
Jinak se mi moc líbí Tvůj postřeh o hřbitovu a hlíně ! Snažím se někdy tak trochu o dětský písničkový neosurrealismus, "neodadaismus", šmrncnutý lidovou naivitou .... Teď jsem tomu dala korunu, že ???!!! Ale Ty máš smysl pro humor, naštěstí .... A ostrá kritika mi nevadí !



<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.9.2005 > Shirley> 

Na druhou stranu... i zbytečný. Protože absolutního rýmu se obecně využívá zřídka :))) Je to srandovní pseudovědecká záležitost.


<reagovat 
 g morr (Občasný) - 19.9.2005 > Barča> 

Asi budu muset vyjasnit maličko :))

Gramatický rým sice je primitivní, ale to neznamená a priori špatný. To je postoj nějakého devatenáctého století. I gramatický rým může být použitý k dobru textu. A bývá.

Tady se mně způsob rýmování nijak nedotkl, nerušil mne, nepohoršil... atd.

 

A ta básnička mě docela přitahuje. Ovšem nekritizoval jsem snad vůbec, natož ostře :)


<reagovat 
 Shirley (Občasný) - 16.9.2005 > g morr> V básních možná zřídka, ale v textařině mi to votloukali o hlavu dost často, vlastním šanonem a dost nevědecky:)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 16.9.2005 > Shirley> Ale jak jsem pochopil, šlo spíš o nesprávné užití :))) Osvěžující zjištění, že i patermín lze užívat nesprávně ---
<reagovat 
 Shirley (Občasný) - 16.9.2005 > g morr> Ano, jak jsem říkal, o nesprávné, ale zažité. Možná je to otázka času, než se to zas roznese dál:)

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 2 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 46 47 48 49 50 51 52 54 55 56 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 (82) 83 84 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 93 94 95 95 96 97 98 99 100 101
102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 111 111 112 113 114 115 115 116 117 117 118 119 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 143 144 144 145 146 147 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 181 183 184 185 186 187 189 190 191 192 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 238 239 240 241 242 246 247 248 249 250 251 253 264 265 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter