Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 19.5.
Ivo
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vesmír jako dokonalý podnik
Autor: romann (Občasný) - publikováno 13.6.2002 (10:10:03)


Zefram (Občasný) - 19.8.2002 > Dosel jsem k zaveru, ze nemohu nadale pokracovat naznacenym smerem. Text, na ktery jsi mne odkazal, je stejne nesrozumitelny, mozna jeste vice, jako ten, ktery jsem zadal vysvetlit. Samozrejme muzes odpovedet, ze neni psan pro omezence. Mozna jsem skutecne prilis jednoduchy, abych mohl chapat prave toto, nicmene vzdy je mozne alespon priblizeni, ani toho jsem vsak nemohl dosahnout. Je treba velice jednoduche vysvetlit bez potrebne matematiky alespon zakladni principy moderni fyziky a matematiky laikovi, jak ukazuje velke mnozstvi literatury tohoto druhu. Pokud to neplati v tomto pripade, pak je samozrejme me podezreni jeste silnejsi. Jakou otazku vsak polozit, aby ma nevedomost nezabranila jakemukoliv porozumeni odpovedi? Chtel bych vedet, jaky vztah maji tve konstrukce vuci cemukoliv, co popisuje veda. Jaky vztah je mezi tim, o cem mluvis, a fyzikou, biologii, chemii? Ani pri nejlepsi vuli jej nenachazim. To je zaroven i prosty duvod me nechuti a neduvery. Na jedne strane totiz zcela okazale ignorujes vedecky obraz sveta, na druhe nepodavas nic jako vlastni vysvetleni pozorovanych skutecnosti, dokonce je zrejme, ze te neco takoveho ani nenapadlo. Avsak pokud ma to, co rikas, cokoliv vypovidat o tomto svete, pak to musi tato fakta zahrnovat, vysvetlovat, predpovidat. A tak nevim, zda tva slova vysvetluji chemicke reakce, napriklad horeni, anebo fotosyntezu, nevim, zda nahodou nemluvi o pohybu nebeskych teles, zda se netykaji popisu deformaci materialu atd. Mam jistou predstavu o tom, co mi asi reknes, predem na ni odpovim docela vtipnym a velice poucnym pribehem. Jak znamo Galileo jako jeden z prvnich (mozna prvni, tim si vsak nejsem jist) pouzival dalekohled, coz mu umoznilo objevit treba ctyri Jupiterovy mesice, dodnes jsou oznacovany jeho jmenem. Samozrejme Galileo pozoroval i dalsi objekty, konkretne treba Mesic. Podle tehdejsi prevladajici doktriny, aristotelovske fotrologie, jak tomu hanlive prezdivam, mel byt mesic dokonale sferickym telesem. Galileo vsak svym dalekohledem objevil, ze na povrchu Mesice jsou pohori a udoli, ze je zvrasneny a tudiz nikoliv dokonale sfericky. Jeden ze zastancu aristotelovskeho svetonazoru se pokusil sve paradigma zachranit dodatecnym predpokladem, rika se tomu imunizace, jakesi neviditelne hmoty na povrchu Mesice, ktera jej cini dokonale sferickym, aniz by to odporovalo pozorovanim teleskopem, nebot ten tuto hmotu nezobrazuje. Galieo, myslim, ze tim prokazal neobvyklou duchapritomnost a nemaleho genia, nemluve o vtipu, odpovedel, ze byl take pripraven prijmout teorii neviditelne hmoty na Mesici. Ovsem, jak podotkl, predpokladal jeji odlisne rozlozeni, mela pry byt nejvice na vrcholcich mesicnich pohori a tim je jeste zvysovat. Proc to dlouhe vypraveni? Odpovis-li mi tak, jako to udelal onen aristoteluv pohunek, tedy predlozis-li nejakou podobne adekvatni teorii, budu ja nasledovat Galileova prikladu a vymyslim si dokonaly opak, nemene "podlozeny". Reknes-li, ze komunikujeme s nejakymi vyssimi bytostmi, reknu zase ja, ze ve skutecnosti komunikujeme s partickou emzaku sedicich na obezne draze ve sve kocabce a bavicich se svymi hratkami s nasimi mozky. Reknes-li, ze Nemci meli v prubehu druhes svetove valky zakladny na Mesici (ano, i to jsem uz slysel), reknu ti ja, ze to byli ve skutecnosti zakladny Kungu a Sanu, obvykle oznacovanych jako Krovaci ci Hotentoti, kteri se jen na oko tvari zaostale. Reknes-li, ze se se mnou nebudes bavit, jelikoz jsem ignorant, odpovim ti, ze jsem ve skutecnosti stvoritelem tohoto sveta a tuto myslenku jsem ti vnuknul ja jako tvuj Buh. Silne pochybuji, ze bys mne mohl rici cokoliv, co by nebylo takto duchaplne, ze nebudu nucen odpovedet takovouto formou.

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Zefram
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter