Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Překlady
 > Překlady
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Memorandum o Buddhově kosti
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 31.7.2008 (19:59:56)


 Lei (Občasný) - 3.1.2009 > Lin Sien Ti> Díky za obšírnou reakci, kterou je ovšem třeba směřovat především na zpráchnivělého Chan Jüho:-) Mám k tomu překladu v Novém Orientu 2008/4 - asi ještě nevyšel - krátkou předmluvu, nicméně v ní se zabývám především identitární problematikou. Náboženský a filozofický kontext onoho textu je už docela vytěžený, a ani na to není nic moc zajímavého. Udělali to jiní, já se v buddhizmu zas až tolik nevyznám, myslím v jeho vysoké filozofické podobě.

Nicméně, teorie buddhizmu a jeho lidová recepce - nota bene mimo Indii - jsou dvě různé věci, to ostatně sám dobře víš, je to typické pro všechny obdobné systémy. Je známo, že Chan Jü buddhizmu nerozuměl, bylo mu to naprosto cizí (na rozdíl od mnoha jiných čínských učenců, na to nezapomínat), viděl ale velmi dobře, jak to vypadá v praxi. V tomto ohledu bych jeho svědectví nezpochybňoval, je ostatně potvrzeno dalšími prameny: myslím tím davové mánie, sebezraňování atd. atd., příslovečná čínská pověrčivost fúzovaná s poklesnou buddhistickou věroukou.

Je třeba taky vědět, že v dané době dosáhla moc buddhistických klášterů v Číně takové úrovně, že začala ohrožovat ekonomické základy státu. Protibuddhistické pogromy následujících let (takže se to na chvilku Chan Jümu splnilo) vycházely z této situace. Ale to je složitější záležitost.

Čína je samozřejmě ráj konformizmu, nicméně stěží lze autorovi memoranda zazlívat, že formuluje poníženě: to byla naprostá nutnost, v obchodních dopisech se taky netyká. Nadále je zapotřebí dodat, že tehdejšího císaře, milovníka buddhizmu, to naštvalo tak, že Chan Jü unikl smrti jen o vlásek na přímluvu vlivných osob a byl degradován a poslán prakticky do vyhnanství na periferii říše.

O tom, že Číňani vždy byli arogantní a sebestřední, není pochyb.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Lei
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter