Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
O tom, co je filosofie pro nefilosofy
Autor: p.t. (Občasný) - publikováno 24.10.2000 (13:35:22), v časopise 24.10.2000


Čtenář - 26.10.2000 > Zdravím p.t.,
Začínám mít na serveru pověst notorického kritika, ale bohužel je stále dosti materiálu, který mne nutí býti kritickým.
Ani tvůj příspěvek není vyjímkou. Je dobře napsaný a skutečně vystihuje populární definici filosofie, či jinak, je populární definicí filosofie.
Já se však obávám , že začít pojednání o tom, co je filosofie, definicí, ať už s jakýmkoliv nárokem a schopností být pravdivou, a pak ji teprve rozvádět, je přinejmenším zavádějící. A podepřít tvrzení autoritou pana prof. Milana Machovce, bych označil za návrat do scholastického komentátorství, kdy se výroky nedokládali svou logičností, ale tím, že byly vysloveny tou nebo onou autoritou.

Filosofie jako snaha o moudrou orientaci člověka v životě a ve světě.

Ano, proč ne, ale obávám se, že konsensus na této definici by panoval snad jen v části antické tradice. Ale kdybychom byli ve středověku, byla by pro nás filosofie jen "posluhovačkou theologie" nebo na přelomu 19./20. století bychom ji prohlašovali za vědu na základě matematického jazyka atd….. Pochopitelně jde jen o schematické nastínění a směřování k myšlence, že nelze vykládat a definovat nějaký pojem, aniž bychom tak učinili bez ohledu na kontext doby a sociální situace, v níž docházelo k jeho konstituování. Jistě, zmiňuješ Sokrata, atd…., ale nakolik z toho bude čtenáři známa např. politická a morální situace v athénské obci v době Sokratova života, která ho vedla k tomu, že si myslel tak a tak….???

Ve svých "jinošských letech" jsem začínal s filosofií přesně touto definicí…a pak jsem najednou narazil na názory mnoha jiných filosofů, které byly třebas podobné, ale též fundamentálně rozdílné….a ouha, najednou se ukázalo, že nejsem schopen si filosofii definovat, či spíše, že nejsem schopen si vybrat některou z nabízených definic a ztotožnit se s ní, ani vytvořit definici vlastní, protože vůbec nevím, o čem a proč ti lidé vlastně přemýšleli. A tak jsem rezignoval na snahu vědět, co je filosofie, a přiznám se, že dodnes to nevím a setkávám se vlastně dennodenně s novými názory. A pokud se kdy vyjádřím o tom, co je filosofie, činím tak jen na základě toho, co by se v rámci filosofické tradice dalo označit jako "konsensus", aby lidé alespoň věděli, o čem zhruba je řeč.

Tedy, p.t., potud moje poznámka. Je to snad jen zoufalé škubání údů při pohledu na demagogii, zároveň i výzva k debatě. Ale upřímně, pochybuji, že se kdy dopátráme co je filosofie v obecném smyslu….. spíše někteří z nás přijdou na to, co znamená filosofie pro ně, pro subjekty, a možná se nám podaří říci, čím filosofie asi není…
Ale definovat filosofii? Pak smekám…..

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter