Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 5.5.
Klaudie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Filosofovani pana Mráčka.
Autor: superbus () - publikováno 26.10.2000 (17:09:37), v časopise 26.10.2000


tragos (Občasný) - 30.10.2000 > Superbe,
Jak vidno, i populární literární formou se dá vyjádřit leckterá filosofická myšlenka. Koneckonců, vzpomeňme třeba Zarathustru, Starce a moře či Most přes navždy.
Tvůj příspěvek se mi líbí z několika důvodů…
Předně, i když stylisticky poněkud pokulhává, přeci jen ve mne vyvolal dojem, že šedý stereotyp život, ale nejen života - i bytí samotného, musí být opravdu hrůza, pokud si jej člověk uvědomí.
Na druhou stranu si však nedokáži představit lidstvo, natož jedince ve světě, v němž by se nic neopakovalo, tedy by ani nebylo možno mít nějakou jistotu, třeba, že ráno zase vyjde slunce….
Ačkoliv nás tyto neměnné danosti omezují, přeci jen jsou pro nás svým způsobem nezbytné, protože se v nich skrývá řád, který určuje jak naše chování, tak jeho mantinely…
V 19. století se v německé klasické filosofii a především v Rakousku - Uhersku rozmohla snaha o nalezení řádu. Filosofové si uvědomovali, že jedinec bez jakýchkoliv omezení je ztracen a v podstatě bezmocný.
Úvaha o potřebě řádu pro člověka by mohla vycházet např. z faktu, že je-li člověk společenský "živočich" a začal-li pře několika tisíciletími /?/ žít v tlupách, pak byl omezován ostatními jedinci a zájmy celého společenství, protože jeho existence byla přímo závislá na přežití všech.
To, o čem píšeš ty, o neměnném řádu přírody a vesmíru, mi připomíná staré Řecko, kdy se vedl spor o to, zda je důležitější kosmický řád či zákony polis a zda si mohou odporovat či to "lidské" musí být v souladu s přirozeným, v duchu Platóna "transcendentním". Jinými slovy, jaký je vztah "božského", "vesmírného" řádu a toho "lidského"?
Nechci moc zabředávat, protože "času je málo a voda stoupá", tedy jen krátkou poznámečku k tvému "já jsem mezi nezměnitelným…"
Inu, i já si říkám, že existuji a snad proto jsem materialista, když vidím kolem sebe "neměnné"…
Ale zároveň si uvědomuji, že jsem člověk, mám vymezen určitý čas do bodu k bodu, jak píšeš v příspěvku o čase…docházím tedy k závěru, že cokoliv se mi nyní zdá neměnné, cokoliv se tak tváří po dobu mého života, protože je přeci jen poněkud krátký, abych viděl, že vše je v pohybu, přesto není stálé a co už sejde na tom, zda mnoho milionů let po mé smrti bude ze Slunce rudý obr? Pro mne slunce zítra ráno zase vyjde, byť bude "trošku jiné". Koneckonců, jiný budu i já….jak říkal Herakleitos - "Nevstoupíš dvakrát do téže řeky!"….

Superbe, zcela záměrně jsem nevyjádřil příliš přesně k obsahu tvého příspěvku, protože tu jsme od toho, abychom diskutovali, a pozorný čtenář si jistě v obou příspěvcích najde spoustu tvrzení, která by mohla být klidně negována a …..snad je i možné vstoupit dvakrát do téže řeky….


Body: 3
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli tragos
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + sedm ? 

  
  Napsat autorovi ()  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter