Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 20.5.
Zbyšek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dvě zrození z kolekce Tělo v duši
Autor: jafa (Občasný) - publikováno 12.8.2005 (18:52:50)
další ve sbírce>


whispermoonlite (Občasný) - 27.8.2009 > k poslednímu verši mě napadá, že se to může jevit jako cesta z nouze, doslova i obrazně, ale to už je volba autora. pravda je, že přichází jako deus ex machina, nic na něj v předcházejících verších nepoukazuje. a jako motiv obžaloby boží vše-/nemohoucnosti to není zas nic nového. ovšem určitě se dá strávit, kdejaký autor z Pegasova poučení by se za něj nejenže nestyděl, ale rád by jej použil.

a přiznám se, že navozovat zázračno takovou mírou realistického jazyka jsem nikdy neuměl a že jsem odedávna volil na první pohled pohodlnější cestu přes metafory a skončil jsem na opačném pólu, takže tento rys tvého stylu na tomto místě zvlášť oceňuji. a kdybych se nebál silných slov, tak řeknu, že jej obdivuji, i když jsem už příliš starý na to, abych jej záviděl.

ještě když jsem tady, svěřím se s jedním poznatkem, který mě v tušení provází od počátku četby tvých textů, ale dnes jsem si ho teprve plněji uvědomil. troufnu si říct, že většina autorů, včetně mě, NETVOŘÍ básničku v tom smyslu, že by vyšla od nějaké synopse, od plánu vyjadřovaných tematických obsahů o potom, od souboru pocitů vjemů apod, z nichž by měla text vytvořit a potom by tuto představu realizovala v praxi. většinou se autoři nechají vést textem prostě dokud se momentální zřídlo nevyčerpá, někteří jsou schopní to nějak upravit, ale málokdy je na textu poznat, že má od začátku do konce nějakou nezbytnou logiku, že je vystavěn na nějakém půdorysu, že je stvářelo vědomí o tom odkud kam jde a co v něm má a nemá být.

neodhadnu do jaké míry jsi ty schopna tohle všechno ohlídat, ale dnes mi akorát přislo nápadné, určitě i díky tvým slovům o šroubování apod., jakou ty básničky mají vnitřní zákonitost. tenhle tvůrčí nadhled, který je charakteristický pro práci s rozsáhlejší prózou. to je u tebe třeba zvlášť ocenit, protože se to projevuje v tvarový čistotě. nedokážu to přesně vyjádřit. souvisí to s tím, že v nich skládáš malé syžety ze situací a to jim dává tu logiku, ohraničení. a myslím, že v důsledku se to dobře projevuje v energii textu. ty to určitě tušíš, dáváš mu řád v lineárních vztazích, v začátku a konci. obrazněji bych to vyjádřil tak, že přistupuješ k textu z vnějšku, zatímco mnohem častěji (a čím méně uvědomělý autor, tím pravděpodobnější to bude) se lze setkat s básničkami, na nichž je patrné, že ony vedly autora.
Doporučil 
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli whispermoonlite
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(2) 3 4 5 6 7 8 9 10 12
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter