Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 30.4.
Blahoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Kde se vzal papež ? Kdy přestalo být křesťanství pronásledováno ? z kolekce Tajemná pondělí
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 3.7.2000 (08:26:11), v časopise 3.7.2000
další>


Mišpule (Občasný) - 4.7.2000 > Opět malé historické okénko, líbí.
(A jak je mým zvykem - pár technických drobností). Kromě již uvedených připomínek od Cida: (Petr je z řeckého Petros ; petra – skála). Toto pojmenování dal Ježíš Šimonovi po jeho vyznání: „Ty jsi Mesiáš“ (Mt 16,16 –18).
Vznik křesťanských obcí Na počátku se každá křesťanská obec organizovala v rámci města. V čele stál episkopos (dohlížitel – volený věřícími). Vedle náboženské pravomoci měl výjimečné postavení i ve městě. Rostl počet kostelů a biskupové záhy působili pouze ve významnějších centrech, v ostatních městech vznikala funkce presbyterů (z řeckého presbater – starší), z něj je odvozeno v některých jazycích slovo prete, Prister – kněz. .
Konstantin - nejen zrovnoprávnil judaismus s křesťanstvím a pohanstvím, ale dokonce jej podporoval. Pohanský kult postupně omezoval a křesťanské kněží naopak zbavoval od daňové povinnosti, propůjčoval jim platy a stipendia, biskupům odevzdal soudní pravomoc ve sporných věcech atd. Otázkou ale zůstává jeho skutečný postoj ke křesťanství. Sám se dal totiž pokřtít až na sklonku života (337). Jedním z možných vysvětlení, proč Konstantin inklinoval k monoteismu, je spatřován jako možný důvod v tom, že pro císařství bylo výhodná poměrná organizovanost křesťanských obcí. Monoteismus odpovídal potřebám císaře více než polyteismus (už ve 3. stol. byla snaha nahradit ho třeba kultem Slunce). Křesťanství se příliš nedalo sloučit s vládnutím, proto také byla tak velká snaha oddělovat věci světské a duchovní. Už evangelia rozlišovala mezi tím, co je císařovo a co boží. Důkladné vysvětlení podal ve svém spise O státě božím sv. Augustin (5.st.), kde přísně odděloval nebeský a pozemský stát. Na základě toho pak argumentovali římští biskupové , kteří chtěli být uznáni za první biskupy v křesťanství (papeže).
Vznik papežství
Mezi jednotlivými biskupstvími vynikala ta, která odvozovala svůj původ od působení apoštolů. Například biskupství v Konstantinopoli, Římě, Antiochii, Alexandrii a v Jeruzalémě) se označovala za nástupce apoštolů – za patriarcháty. Po rozdělení říše na západořímskou a východořímskou (v r. 381) se konstantinopolský patriarcha stal představeným východořímské říše (císař současně i hlavou církve – tzv. cesaropapismus) a na západě stále trvala snaha církve zdůrazňovat přísné oddělení světské a církevní moci. Biskup v Římě požíval velké autority, protože byl považován za nástupce apoštola Petra. Teprve koncem 6. století získal titul papež (z řeckého pappas – otec) a správu církve ve vlastním smyslu.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Mišpule
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 3 4 (5) 6 8 8 9 10 11 12 13 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter