Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky 10. kapitola z kolekce Z té noci mezi světy
Autor: Sakora (Občasný) - publikováno 24.7.2009 (12:31:06)
další>

„Kdo jsi?“ otázal se přiškrceným hlasem a drsně mě uchopil za rameno, snad aby se ujistil, že nejsem duch.
„Proč?! Proč ses vrátila?“
Horečně jsem se snažila vymyslet důvod, který by pochopil. Který by zněl inteligentně. Který by mne nestavěl do mizerného světla coby nevyrovnanou rozmazlenou hlupačku, která si zajela na dovolenou do jiného světa, aby unikla zodpovědnosti za svůj život. Tolik jsem chtěla odpovědět, říct mu, jak moc mne ovlivnila ta jedna noc. I to, jak velké bylo mé zklamání, když mě zde ponechal napospas rozhodnutí krále! Ale nešlo to …

„Jsi živá! Přijdeš si sem jen tak! Nevím, kdo vůbec jsi? Slyšíš?“
Cloumal se mnou a mně to bylo fuk. Cítila jsem se hloupě. Můj oprávněný vztek se rozplynul v pocitu marnosti a zbytečnosti.
„Co čekáš, že pomůžeš si tímto vzdorem? Mám tě snad přinutit, vrátit ke stromům na nádvoří či něco horšího? Nenavrátila ses snad dobrovolně? Tak řekni, proč?!“
Sklopila jsem zrak k zemi, to nešlo, mluvit a současně mu hledět do očí.

„Neumím, nemůžu vysvětlit, proč jsem zde. Ale je jisté, že jsem nepodnikla tu cestu, abych snad někomu ublížila. Nevrátila jsem se, abych někoho vyděsila, nebo zradila (vzpomněla jsem si na Dartase a ostatní). Byla to chyba. Ale nelituju toho!“
Závěr proslovu nebyl tak pokorný, jak jsem plánovala. Co se dá dělat.
Hleděl na mě zaraženě a náhle mě pustil, jako by se mne bál. Nebo štítil (to zabolelo). Překvapivě se zdálo, že rozumí tomu, co mu pravím.
„Kde jsou horalé?“ začal na jiné téma.
„Nevím. A i kdybych věděla …“
„Jak chceš,“ odsekl, „to ty sis vybrala svůj osud,“ pravil a s bouchnutím dveří odešel.
V samotě jsem se konečně odvážila chovat, jak jsem se cítila. Probrečela jsem noc do rána.


Představená strážkyň proroctví nás navštívila na samotném hradě. Už to bylo neobvyklé a značilo blížící se problémy. Ona ani ty další nevycházely ze svých kouzly chráněných jeskyní, nebylo-li to nezbytné.
„Nejasné události změnily proroctví, je třeba najít příčinu, je třeba jednat!“ Strážkyně si nikdy nedělaly starosti s etiketou a tituly. Byly pro rovnováhu země stejně nezbytné jako král. A ony to věděly. 
„Vy, jež znáte budoucnost, jste to nevěděly včas?“ otázal se král posměšně.
„Ta příčina nepochází z tohoto světa,“ nedala se strážkyně.
„Je tou neblahou událostí snad porušení brány?“ chtěl vědět náš nejstarší rádce Lerot. Byl to moudrý starý muž, náš učitel, kdysi prý učil ještě našeho otce. Dnes byl bělovlasý a slábl mu zrak, avšak jeho úsudek byl stále bystrý.
„Obávám se, že to by nestačilo. K přechodu přes bránu došlo v historii vícekrát. Od dob ustanovení statutu „zakázaného lesa“ se však počet procházejících nešťastníků výrazně umenšil. Ačkoli tyto události způsobily čas od času nemalé starosti s udržením rovnováhy, jejich vliv na proroctví samotné nebyl nikterak zásadní,“ vysvětlovala hlavní strážkyně.
„Co tedy konkrétně nám hrozí?“ ptal jsem se už rozčileně.
Nestačí konflikt na severu? Ještě tohle …
Proroctví jsem nikdy nebral moc vážně, ani ty veledůležité řeči o rovnováze. Budoucnost z něj určit nešla, osud země i jednotlivců odvíjel se stejně nahodile. To my jsme svými činy a skutky zodpovědní za průběh života! Ne nějaké nejasné proroctví.  
„To právě nevíme, toť naše největší obava!“ skoro vykřikla strážkyně.
„A kdo jiný by to měl vědět?“ vztekal se Arnal.
Skončilo slyšení, pokračovaly pře a úvahy. Kéž by byl jasný nepřítel! Čekání na útok z netušené strany vedlo jen ke vzteku a pocitu marnosti. Ještě rád jsem uvítal záminku pronásledování přeživších horalů.

„Mám pro tebe jiný úkol, bratře.“ Zaslechl jsem při odchodu ke svým mužům za zády hlas Arnalův.
„Panovník té vodou prokleté říše na jihu je stár a nemocen, jak jsem zvěděl. Chovám v srdci myšlenku na připojení jeho říše k té mé.“
„Nestačíme hlídat hranici na severu, ať už ty vidíš spojenectví s Norsetem jakkoli, a ty hodláš připravovat výboje i na jižní straně?“ nevěřil jsem vlastním uším. Byl můj král, můj vládce, ale někdy …
„Ó, to se mýlíš, Mairone. Jsem posel míru. Jak tě mohla na um přijít myšlenka boje?“ usmíval se na mne ten pokrytec.
„Hodlám vládcem té země učiniti tebe!“ rozdával můj bratr, co nebylo jeho.
„Proč?“ řekl jsem úsečně.
„Protože jsme jedné krve! Zapomněl jsi snad,“ vykřikl Arnal netrpělivě, „věz, že ten ubohý panovník má dceru, se kterou spojíš svůj život!“ Jeho hlas zněl nekompromisně.
Počkal jsem s odpovědí, až mne přejde prvotní hněv. To přehnal! Jsem mu oddaný, ale má loajalita má své meze! Nebude určovat můj osobní život!
„Ne!“ bylo jediné, co jsem přecedil přes sevřené rty.
„Zvaž své rozhodnutí, bratře, zvaž svou budoucnost!“ usmíval se, ale v jeho slovech skřípal vztek a duněly výhružky.


Byl jsem vděčen starému rádci, že nás vyrušil. Že prý chytili jednoho z rebelů. Ukončiv jeho trest, nechal jsem dotyčného přivést do svých komnat k výslechu. Nebyl to zajisté obvyklý způsob, ale ve mně stále doutnala neblahá vzpomínka na mladičkého horala, jehož tvář …
„Otoč se!“ zavelel jsem. A bylo dokonáno ...
Zmást by mne mohl jiný oděv, ostříhané vlasy či slova stráží o tom, že je to muž. Ale ty oči, ty zjevily mi pravdu okamžitě.
Jak je to možné? Nezemřela snad? Způsobila změna proroctví, že mrtví ožívají? Ale ta bytost přede mnou chvěla se bolestí a zmatkem jako obyčejný člověk.
Co to způsobila? Je možné, aby dobrovolně přišla zpět do našeho světa? Proč? Proč? Proč? Co zde zamýšlí?

Ani o samotě, ani otázkami, ani výhružkami, nepodařilo se mi dostat z ní kloudnou odpověď. Však k jedné změně přece došlo. Jakmile jsem ji při výslechu držel za paži, její původně nesouvislá řeč nabývala v mé hlavě na významu. Jako by tělesný kontakt byl mostem pro pochopení smyslu slov. Ačkoli byla mi známa její slova i její důvody, myšlení její jsem přesto nepochopil.
Jakými cestami osudu spojila svůj život s horaly? Nechtěla prozradit jejich úkryt. Jsou metody, jak ji k tomu donutit, ale těch se zatím neodvažuji.
Je tak skutečná! A přece cizí …
Nekonečný vztek mnou cloumal. Co vše se nyní děje bez mého přičinění. Jak málo, zdá se, mohu svůj osud ovlivnit! Jsem muž činu, nejednám z náhlého popudu pocitů. Však dnešní noci jsem v rozčilení zabouchl za sebou dveře vlastních komnat. No co, stejně bych oka nezamhouřil. Přečkal jsem tedy zbytek noci na hradbách. Čerstvý vzduch je nejlepší přítel pro utřídění myšlenek. 



Poznámky k tomuto příspěvku
Sakora (Občasný) - 4.8.2009 > Máš pravdu, historie vypadá jinak, v minulých století se vládci mezi sebou ani v rámci rodiny moc nemazlili, jenže ... mně tohle prostě připadá jako odporné činy, tak je ve svém "jiném" světě nechci. Nezastírám, že je to trochu pohádka. Prostě si Arnal říká, že bratr je jako král vedlejší země bezpečnější soused, než kdokoli jiný. Jinak klid, Arnal je vykreslen jako padouch (je to trochu prvoplánovité, ale já ho beru jen jako vedleší postavu). padouchem je a padouchem zůstane..
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 4.8.2009 > Sakora> No jo pohádka pro dospělé:) Já jsem spíš zastáncem "Může to potkat i vás... a co byste dělali?"
Četla jsem od Revazova Osamocení 12, na jednu stranu neuvěřitelný konina, která nemůže být pravda a na druhou stranu jsem to přečetla skoro na posezení. Takže bych tohle zas tak nepodceňovala.
Král je jasný padouch a jeho bratr klaďas, to rozdělení na černou a bílou prostě svádí někoho k odsouzení. Ale můžeme se na to poívat i jinak. Arnal je prostě velmi schopný diplomat a jeho bratr nemá tolik talentu nebo schopností, aby se osamostatnil a byl si svým pánem (kolikrát nesouhlasil se svým bratrem a pak udělal co chtěl?)
<reagovat 
Sakora (Občasný) - 4.8.2009 > Dík za to přesné zhodnocení obou bratrů, takhle nějak to vidím i já.
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 21.8.2009 >

tak tady mne trochu zarazilo, že zatímco dříve jí rytíř nerozuměl (a ona to věděla), tak teď se snažila mu odpovědět po pravdě (když ji nerozumí, mohla mu klidně odříkat recept na guláš...) a on reagoval, jako by rozuměl tomu, co ona říká (sice jsi to pak vysvětlila později, ovšem pak mi není jasné, proč si tak dobře rozuměli při pouhém držení za ruku a ne když si leželi dříve v náručí...)

toť taková malá technická...


<reagovat 
 Sakora (Občasný) - 21.8.2009 > Quotidiana> Ona (i když věděla nebo si myslela, že jí není rozuměno) vlastně vždy odpovídá na otázku všech pravdivě, ať už se jí ptá Mairon, soudci, horalé...
Otázka "dorozumění" bude chtít ještě doladit, to je mi už jasné...  Myslela jsem to tak, že k pochopení řeči je potřeba chtít druhému porozumět (což může být dáno jinými schopnostmi, věkem, zájmem či citem...), no v každém případě to v konečné verzi zvýrazním, ať nikoho nematu.
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 4.8.2009 > Předpokládám, že král chce svému bratrovi dát sousední území kvůli nějakému jinému důvodu než že jsou jedné krve. Přece nevyzbrojím vlasního bratra, aby později se stal třeba i mocnějším než já a sejmul mě při první příležitosti. Četla jsi někdy nějakou knihu o dynastiích v naší historii? Samá bratrovražda, strýcovražda apod. Území se buď dobývala mečem nebo sňatkem a ani to nebylo zaručeno. Marii Antoinettě nepomohli od gilotiny ani její sourozenci roztroušení po evropských královkých dvorech ani její matka Marie Terezie, a ta byla dost mocná. Tak pozor na logiku v budoucnu, žádný sentiment - král se teď zdá jako pěkný hajzl, nerada bych se dočetla jak je milující bratr:) snad až na smrtelné posteli.
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 18.9.2009 > Lamarski> "... -jo jo, "svatá" pravda o

těch sourozencích, a trvá (( ... -čest vyjímkám ! )) až do dneška... (( ... -znám to ostatně i ze své praxe z "Katastrálního..." )); ... -"dělit" se můžeme buď spravedlivě, anebo "po bratrsky..."; ... :-)).
."
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
1 2 3 4 5 6 7 8 9 (10) 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter