Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce ambiwaltz z kolekce hierarchoglyfy
Autor: Lyryk (Občasný) - publikováno 24.2.2006 (14:24:43)
další ve sbírce>


 Lyryk (Občasný) - 26.2.2006 > Opíječ tchýní> Ot:

1) Doufám, že je něco i nad námi dvěma, jinak bych ti asi těžko dokázal poděkovat za poměrně výmluvnou "kritiku"; v každém případě prostě dík.

2) Dalo by se nyní poukázat na zametání před vlastním prahem a pozabývat se tím, jak a z jakých důvodů ty sám hájíš i svoje básně na tomto serveru.

3) Dalo by se nadávat hromověji až do úplného vyčerpání blbosti a vzteku.

nicméně:

a) Nemyslím si, že by bylo jakkoliv možným východiskem směšovat skutečnou osobnost autora s výpovědí lyryckých subjektů v básních.

b) Nevím nic o tom, že by dnes existoval nějaký závazný dekret o údernosti poezie, leda bych se vrátil až někam do 50.let Ladislava Štolla, kdy bylo "slavně" odhaleno, že: psychologismus; meditativnost; morbidní lyrika; perverzní obraznost; překultivovanost; intelektuálština - nelidovost; pusto v hlavě, pusto v srdci; chtěnost; křečovitost - křeče nicoty; slovní násilnictví (neologismy); svévolnost; tvrdost; nehudebnost; nerecitovatelnost; pesimismus; nihilismus; existencialismus; rozervanost; přecitlivělost; individuální smutek; symbolismus; subjektivismus; opájení se slovy; přetíženost smyslem; slovní sliz formalistických (čistých) krás vydávaný (V. Černým, B. Fučíkem, F.X. Šaldou) za vrchol, smysl a poslání poezie (Michal Bauer cituje Ladislava Štolla v knize Tíseň tmy, str. 56, 63, 66, 69, 78, 86, 87, 89, 121, Filip Tomáš – Akropolis 2005); tedy souhrnně řečeno tzv. halasovština -> jsou ztělesněny poezií nedávno zesnulého Františka Halase.

c) Jednotlivé básně dělají dojem, jako by si autor napřed vyexcerpoval nevšední slova, jako by si sám utvořil neologismy a pak je spojoval bez myšlenky do zvukových asociací. Tak vznikly pěstky ňader, úlitba, letokruh. Ale to už je rok 1936, evropské drama se blíží vrcholu a tak mezi planými slovními cizelacemi považuje básník za nutné také si všimnout sociální stránky života, a tak žena zase je tu jen jako samice vzrušující svou fyziologií. (Michal Bauer cituje Ladislava Štolla v knize Tíseň tmy, str. 83, Filip Tomáš – Akropolis 2005)

d) Tak jako Štoll máš jistě na svůj názor právo, ale problémem je, že on jej mocensky vydává za obecně platný, stejně tak bys neměl napsat lehkomyslně slovo balast, plasticita, plochost, neobratnost, krkolomnost bez poukazu s čím a jak porovnáváš. Tady vidíš, co lze za tvým vyjádřeím také vidět a nabízí se tedy otázka, zdali ty sám nejsi mírně řečeno neobratný ve svém kritickém vyjadřování.

e) Pokud jde o žádost o kritiku, zde se musím opět ohradit, neboť: Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku v žádném případě neznamená, že lze autorovi nadávat, napadat ho a vydávat svoji mělkou a povrchní kritiku považovat za hlubší. Ohledně slova hloubka máme zřejmě rozdílné požadavky a náhledy. Já předpokládám, že hlubší kritik napřed pochopí celistvost díla a jeho kontextu a potom reflektuje a kritizuje. Nepleť si hloubku významovou s hloubkou jednoho náhodného řezu nožem. Máš přece i druhou možnost. Pokud se ti nechce diskutovat a probírat hlubokomyslně daný text, zejména jsi-li k němu od počátku zcela lhostejný, nech ho bez povšimnutí projít a věnuj se textům, které se ti líbí nebo na něž tvoje pojmové a uchopovací možnosti stačí.

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Lyryk
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 (20) 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter